Sentetsu Goroi-class locomotive gőzmozdony

A Sentetsu Goroi-class locomotive gőzmozdony a 20. század elején a koreai vasútvonalak meghatározó járműve volt, amely robusztus kialakításának és megbízható teljesítményének köszönhetően járult hozzá a régió gazdasági fejlődéséhez.

Történeti háttér és gyártás

A Sentetsu Goroi-osztályú gőzmozdonyokat a Japán Gyarmati Vasúttársaság (Sentetsu) fejlesztette ki az 1920-as években. Ezeket a mozdonyokat a Koreai-félszigeten történő vasúti forgalom növekedése indokolta, különösen a teherforgalom területén volt szükség nagyobb teljesítményű mozdonyokra. A Goroi-osztályt 1924-ben kezdték gyártani, kifejezetten a nehezebb teherforgalom és hosszú vonatútvonalak kiszolgálására. Az osztály mozdonyait elsősorban a megnövekedett igények miatt fejlesztették ki, hogy hatékonyabb és gazdaságosabb szolgáltatást nyújtsanak.

Technikai jellemzők

A Goroi-osztályú mozdonyok gőzhajtással működtek, mely a korabeli technológia egyik legfejlettebb formája volt. Tengelyelrendezése 2-8-0, ami azt jelenti, hogy a mozdonynak két vezetőtengelye és nyolc hajtott tengelye volt. Ez az elrendezés nagyobb vonóerőt biztosított, így alkalmasabb volt teherforgalomra. A mozdonyok maximális sebessége nem volt kimagasló, de a céljuk nem is a sebesség, hanem inkább a nagy tömegű áruk szállítása volt.

Szolgálati történelem

Ezeket a mozdonyokat főként az akkori Japán által irányított Korea területén használták. A Goroi-osztályú mozdonyok megbízhatónak bizonyultak nehéz körülmények között is, ezért is voltak népszerűek a teherforgalomban. Az 1950-es években azonban elkezdték őket szép lassan kivonni a forgalomból, ahogy a modern dízel- és elektromos mozdonyok átvették a helyüket.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

A Goroi-osztályú gőzmozdonyok közül sajnos egyetlen példány sem maradt fenn működőképes állapotban vagy múzeumi kiállításra. Ez részben annak köszönhető, hogy a háborút követő időszakban a vasúti fejlődés elsősorban a modern mozdonyok fejlesztésére és bevezetésére koncentrált.

Érdekességek és kulturális hatás

Bár a Goroi-osztályú mozdonyok elsősorban nem a kulturális hatásukról ismertek, részei voltak a korabeli Japán és Korea közötti közlekedési kapcsolatoknak. Modellvasút-gyártók nem készítettek róluk méretarányos verziókat, így a rajongói kultúra főként az egyéb, ismertebb mozdonyokra összpontosít.

Műszaki adatlap

Járműtípus Gőzmozdony
Meghajtás Gőz
Korszak 1900–1929 – Dízel kísérletek

Hivatkozások

Sentetsu Goroi-class locomotive Wikipédia oldal

Képek

Források: Wikipédia, Google