Sentetsu Mogai-class gőzmozdony

A Sentetsu Mogai-class gőzmozdonyok a 20. század elején váltak ismertté, teljesítményükkel és robusztus kialakításukkal megreformálva a vasúti közlekedést.

Történeti háttér és gyártás

A Sentetsu Mogai-class gőzmozdony 1899-ben kezdte pályafutását. A japán kormány megrendelésére készült, hogy támogassa a Koreai-félsziget vasúthálózatának bővítését, amely akkor a Japán Birodalom fennhatósága alatt állt. E mozdonyok a japán vasúti hálózat igényeit szolgálták ki, különös tekintettel a teher- és személyszállítás hatékonyabbá tételére. A gyártás több helyszínen zajlott Japánban, a pontos darabszám azonban nem ismert.

Technikai jellemzők

A Sentetsu Mogai-class gőzmozdony egy gőzhajtású jármű, amelyet a korszak technológiai fejlesztéseit kihasználva építettek. A mozdonyok tengelyelrendezése típusonként változhatott, de általában 4-6-0 és 2-8-0 között variáltak, ami megfelelő stabilitást és húzóerőt biztosított. A gőzmozdonyok maximális sebessége körülbelül 70 km/h volt, ami akkoriban jelentős teljesítménynek számított. A kazánok mérete és a víztartály kapacitása révén a mozdonyok hosszabb utakra is alkalmasak voltak. A fékrendszer általában sűrített levegős volt, amely megbízható megállást nyújtott nagy sebességnél is.

Szolgálati történelem

A Sentetsu Mogai-class mozdonyok elsősorban a Koreai-félsziget vasúti hálózatán szolgáltak. Feladatkörük főként személy- és teherszállítás volt. Az évek során több ilyen mozdony is átesett modernizáláson, amely során javítottak a hatékonyságukon és megbízhatóságukon. A mozdonyokat fokozatosan vonták ki a forgalomból a 20. század közepére, amikor a dízel és elektromos hajtású járművek egyre inkább elterjedtek.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

Nem ismert, hogy a Sentetsu Mogai-class mozdonyok közül bármelyik megmaradt volna múzeumi vagy nosztalgia jellegű használatra. Ezen mozdonyok történetét főként dokumentációk és archív képek őrzik.

Érdekességek és kulturális hatás

A Sentetsu Mogai-class mozdonyok nem váltak széles körben ismertté a kulturális termékekben, például filmekben vagy könyvekben. Azonban a vasút szerelmesei és történészek számára fontos múzeumi tárgyként tartják számon, és emléküket főként történeti tanulmányok és makettek őrzik.

Műszaki adatlap

Járműtípus Gőzmozdony
Meghajtás Gőz
Korszak 1850–1899 – Gőz fénykora

Hivatkozások

Sentetsu Mogai-class locomotive

Képek

Források: Wikipédia, Google