Sentetsu Pashiko-class locomotive gőzmozdony

A Sentetsu Pashiko-class locomotive gőzmozdonyok a 20. század első felében meghatározó szerepet játszottak a koreai vasút fejlődésében, bizonyítva a gőzmeghajtású technológia hatékonyságát és megbízhatóságát.

Történeti háttér és gyártás

A Sentetsu Pashiko osztályú gőzmozdonyokat a 20. század közepén fejlesztették ki, különösen a japán megszállás alatt álló Koreában. A mozdonyokat a Nippon Sharyo vállalat gyártotta Japánban, 1939-ben. A gyártás célja az volt, hogy kielégítse a növekvő szállítási igényt Koreában és a környező régiókban, ahol a gazdasági fejlesztések jelentős infrastruktúra-igényt generáltak.

Ezek a gőzmozdonyok a Sentetsu, azaz a Koreai Államvasutak számára készültek, és összesen 34 darabot gyártottak belőlük. Az osztály neve, „Pashiko”, a japán nyelvben a „Pasi” és „ko” szavak rövidítéséből származik, amelyek a mozdony típusára utalnak.

Technikai jellemzők

A Sentetsu Pashiko osztályú mozdonyok gőzhajtásúak voltak, ami a korukra jellemző technológiát tükrözi. A hajtásrendszerük magas nyomású gőzkazánokra épült, amelyek meghajtották a dugattyúkat és így a kerekeket.

A tengelyelrendezésük 4-6-2 volt, amit más néven „Pacific” elrendezésként ismertek. Ez azt jelenti, hogy a mozdony négy elöl, hat hajtó- és két hátsó futótengellyel rendelkezett. Ez a kialakítás lehetővé tette a kiváló stabilitást és nagy sebességet, ami fontos volt a hosszabb távú gyorsvonat-szolgálatok során.

A maximális sebesség, amire képesek voltak, körülbelül 110 km/h volt, ami a korabeli vasúti technológiával jelentősnek számított. A mozdonyok hajtóművei és fékrendszerei szintén a legmodernebb technológiákat alkalmazták, amelyek lehetővé tették az akkori igények kielégítését.

Szolgálati történelem

A Sentetsu Pashiko osztályú mozdonyokat elsősorban Koreában használták, ahol a 1930-as és 1940-es években a Sentetsu vasúttársaság flottájának részét képezték. A gőzmozdonyok szerepe kiemelkedő volt a hosszú távú utas- és teherszállításban egyaránt, mivel nagy teljesítményük és megbízhatóságuk révén alkalmasak voltak a nehéz szállítási feladatok hatékony ellátására.

A mozdonyok használata a 20. század közepén kezdett csökkenni, amikor a dízel- és elektromos vontatás térnyerése elérte a csúcspontját. A pontos kivonási év nem áll rendelkezésre, de feltételezhető, hogy az 1950-es évek végére vagy az 1960-as évek elejére befejeződött szolgálatuk.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

Jelenleg nincs információ arról, hogy a Sentetsu Pashiko osztályú mozdonyok közül maradt-e fenn múzeumi példány vagy nosztalgiavonat. Az ilyen típusú gőzmozdonyokat gyakran selejtezés vagy újrahasznosítás során teljesen felszámolták.

Érdekességek és kulturális hatás

A Sentetsu Pashiko osztályú mozdonyok olyan időszakban születtek, amikor a vasúti technológia gyorsan fejlődött. Bár a konkrét kulturális hatásukról kevés információ áll rendelkezésre, az ilyen típusú gőzmozdonyok gyakran inspirációt jelentettek a modellvasúti gyártók számára.

Köznyelvi elnevezéseik vagy beceneveik nem ismertek, viszont a „Pacific” elrendezés elterjedtsége miatt valószínűsíthető, hogy ezen a néven is ismerték őket a vasútbarátok körében.

Műszaki adatlap

Járműtípus Gőzmozdony
Meghajtás Gőz
Korszak 1930–1945 – Technikai robbanás
Tengelyelrendezés 4-6-2
Maximális sebesség 110 km/h

Hivatkozások

Részletes információk a Sentetsu Pashiko osztályú mozdonyról

Képek

Források: Wikipédia, Google