SER R class gőzmozdony

Az 1891-ben bemutatott SER R class gőzmozdonyok a brit vasút történetében kiemelkedő szerepet játszottak azáltal, hogy kimagasló teljesítményükkel és hatékonyságukkal új mércét állítottak a korszerű vonatozásban.

Történeti háttér és gyártás

A South Eastern Railway (SER) R osztályú gőzmozdonyokat James Stirling tervezte, és a brit vasúti ipar egyik jelentős terméke volt a 19. század végén. Az első példányokat 1888-ban gyártották, hogy megfeleljenek a növekvő személyszállítási igényeknek. A mozdonyokat a SER Ashford-i műhelyében készítették, amely akkoriban a brit vasúti járműgyártás egyik központja volt. Összesen 17 darab készült ebből a típusból. Az R osztályú mozdonyokat elsősorban a délkelet-angliai vonalakon használták, különösen a személyszállító vonatok élén.

Technikai jellemzők

Az SER R osztályú mozdonyok gőzhajtásúak voltak, és a tengelyelrendezésük 0-6-0 volt, ami azt jelenti, hogy három kapcsolt tengelyük volt hajtóerővel. Ez a kialakítás főként teher- és személyszállító vonatok vontatására volt alkalmas. A maximális sebességük körülbelül 55 mph (kb. 88 km/h) volt, ami megfelelt a korabeli követelményeknek. A mozdonyok hossza körülbelül 51 láb (kb. 15,5 méter) volt, és főleg közepes hosszúságú személyvonatokkal közlekedtek.

  • Tengelyelrendezés: 0-6-0
  • Meghajtás: Gőz
  • Maximális sebesség: 55 mph (kb. 88 km/h)
  • Hossz: 51 láb (kb. 15,5 méter)

Szolgálati történelem

Az SER R osztályú gőzmozdonyok szolgálatuk ideje alatt főként Anglia délkeleti részén közlekedtek. A mozdonyok kezdetben a South Eastern Railway vonalain szolgáltak, de később, 1923-tól, a Southern Railway égisze alatt folytatták működésüket a brit vasutak államosítása után. Az R osztályú mozdonyokat elsősorban személyszállító vonalakra, valamint kisebb teherfuvarozási feladatokra használták. A mozdonyok a 20. század közepére fokozatosan vesztették el szerepüket, ahogy újabb és modernebb típusok vették át a helyüket.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

Nincs ismert megőrzött példánya az SER R osztályú mozdonyoknak, így múzeumi vagy nosztalgikus használatra nem kerülhetett sor. Az összes példányt selejtezték, miután a 20. század közepén kivonták őket a forgalomból.

Érdekességek és kulturális hatás

Bár az SER R osztályú mozdonyok nem maradtak fenn fizikai formájukban, mégis érdekes példát mutatnak a brit vasúttörténelem egy fontos időszakából. Az R osztályú mozdonyok nem váltak híressé kulturális szereplésükkel, nem jelentek meg filmekben vagy könyvekben, de a vasúti modellezők körében a brit vasúti történelem szempontjából mégis közismert típusnak számítanak.

Műszaki adatlap

Járműtípus Gőzmozdony
Meghajtás Gőz
Korszak 1850–1899 – Gőz fénykora
Gyártási év: 1888
Gyártó: South Eastern Railway Ashford-i műhely
Példányszám: 17

Hivatkozások

https://en.wikipedia.org/wiki/SER_R_class

Képek

Források: Wikipédia, Google