Történeti háttér és gyártás
A South Eastern Railway (SER) R osztályú gőzmozdonyokat James Stirling tervezte, és a brit vasúti ipar egyik jelentős terméke volt a 19. század végén. Az első példányokat 1888-ban gyártották, hogy megfeleljenek a növekvő személyszállítási igényeknek. A mozdonyokat a SER Ashford-i műhelyében készítették, amely akkoriban a brit vasúti járműgyártás egyik központja volt. Összesen 17 darab készült ebből a típusból. Az R osztályú mozdonyokat elsősorban a délkelet-angliai vonalakon használták, különösen a személyszállító vonatok élén.
Technikai jellemzők
Az SER R osztályú mozdonyok gőzhajtásúak voltak, és a tengelyelrendezésük 0-6-0 volt, ami azt jelenti, hogy három kapcsolt tengelyük volt hajtóerővel. Ez a kialakítás főként teher- és személyszállító vonatok vontatására volt alkalmas. A maximális sebességük körülbelül 55 mph (kb. 88 km/h) volt, ami megfelelt a korabeli követelményeknek. A mozdonyok hossza körülbelül 51 láb (kb. 15,5 méter) volt, és főleg közepes hosszúságú személyvonatokkal közlekedtek.
- Tengelyelrendezés: 0-6-0
- Meghajtás: Gőz
- Maximális sebesség: 55 mph (kb. 88 km/h)
- Hossz: 51 láb (kb. 15,5 méter)
Szolgálati történelem
Az SER R osztályú gőzmozdonyok szolgálatuk ideje alatt főként Anglia délkeleti részén közlekedtek. A mozdonyok kezdetben a South Eastern Railway vonalain szolgáltak, de később, 1923-tól, a Southern Railway égisze alatt folytatták működésüket a brit vasutak államosítása után. Az R osztályú mozdonyokat elsősorban személyszállító vonalakra, valamint kisebb teherfuvarozási feladatokra használták. A mozdonyok a 20. század közepére fokozatosan vesztették el szerepüket, ahogy újabb és modernebb típusok vették át a helyüket.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
Nincs ismert megőrzött példánya az SER R osztályú mozdonyoknak, így múzeumi vagy nosztalgikus használatra nem kerülhetett sor. Az összes példányt selejtezték, miután a 20. század közepén kivonták őket a forgalomból.
Érdekességek és kulturális hatás
Bár az SER R osztályú mozdonyok nem maradtak fenn fizikai formájukban, mégis érdekes példát mutatnak a brit vasúttörténelem egy fontos időszakából. Az R osztályú mozdonyok nem váltak híressé kulturális szereplésükkel, nem jelentek meg filmekben vagy könyvekben, de a vasúti modellezők körében a brit vasúti történelem szempontjából mégis közismert típusnak számítanak.
Műszaki adatlap
Járműtípus | Gőzmozdony |
Meghajtás | Gőz |
Korszak | 1850–1899 – Gőz fénykora |
Gyártási év: | 1888 |
Gyártó: | South Eastern Railway Ashford-i műhely |
Példányszám: | 17 |
Hivatkozások
https://en.wikipedia.org/wiki/SER_R_class
Képek
Források: Wikipédia, Google