Történeti háttér és gyártás
A Siemens ACS-64, más néven „Cities Sprinter”, egy elektromos mozdony, amelyet az amerikai vasútvonalak hatékonyabbá tétele érdekében fejlesztettek ki. A Siemens Mobility készítette, válaszul az Amtrak igényeire, amely az Acela Express vonatok sebességének és megbízhatóságának növelése mellett a környezeti fenntarthatóságra is fókuszált. A mozdonyokat 2010 és 2016 között gyártották a Siemens sacramentói üzemeiben, Kaliforniában.
Az Amtrak 70 darabot rendelt meg, amelyek közül az első példányt 2013-ban szállították le, és 2014-ben kezdték használni a Northeast Corridor vonalain.
Technikai jellemzők
Az ACS-64 egy elektromos hajtású mozdony, melyet a vonatok nagy sebességű és hatékony vontatására terveztek. A mozdony teljesítménye 6,400 kilowatt, és maximális sebessége elérheti a 201 km/h-t. A tengelyelrendezése Bo’Bo’, ami két forgóvázas hajtást jelent, mindkét forgóvázon két hajtott tengellyel.
- Hosszúság: 20,32 méter
- Magasság: 4,26 méter
- Súly: 98 tonna
- Fékrendszer: Regeneratív és diszk fékek
- Klíma: Igen
- Vezérlés: Modern digitális vezérlőrendszerek
Szolgálati történelem
Az ACS-64 mozdonyok leginkább az Amtrak Northeast Corridor vonalain közlekednek, összekötve Washington D.C.-t, New Yorkot és Boston városát. A mozdonyok kiváló teljesítménye és megbízhatósága elengedhetetlen a zökkenőmentes elővárosi és városközi közlekedés fenntartásához. Bár üzembe helyezésük után néhány apróbb műszaki probléma merült fel, javításuk gyors volt, és azóta is zökkenőmentesen üzemelnek.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
Jelenleg nincsenek múzeumban vagy megőrzésre szánt ACS-64 mozdonyok, mivel ezek még aktívan szolgálnak az amerikai vasútvonalakon. A vasúti rajongók azonban számos modellvasúti készletben találkozhatnak velük.
Érdekességek és kulturális hatás
Az ACS-64-es mozdonyok megjelenésük óta a modellvasúti piacon is népszerűségre tettek szert, több gyártó is készít méretarányos változatokat. Az Amtrak és az amerikai vasúti közösség is nagy becsben tartja ezeket a vonatokat, gyakran látni őket hivatalos ünnepségeken és különleges eseményeken. Becenevüket, a „Cities Sprinter”-t az utasok körében szerzett gyorsaságuk és megbízhatóságuk miatt kapták.
Műszaki adatlap
Járműtípus | Elektromos mozdony |
Meghajtás | Elektromos |
Korszak | 2000–napjaink – Automatizálás |
Maximális teljesítmény | 6,400 kW |
Maximális sebesség | 201 km/h |
Hosszúság | 20,32 m |
Magasság | 4,26 m |
Súly | 98 tonna |