SJ Dm3 dízelmozdony

Az SJ Dm3 dízelmozdony, a svéd vasúti rendszer ikonikus gépe, a világ egyik legerősebb dízel-elektromos mozdonya, amely hosszú éveken át segített a nehéz tehervonatok gyors és hatékony közlekedésében.

Történeti háttér és gyártás

Az SJ Dm3 vasúti dízelmozdony egy svéd tervezésű jármű, amelyet az 1950-es évek elején fejlesztettek ki. Az SJ Dm3 a Dsb és Dm2 mozdonyok továbbfejlesztett változata, és a svéd vasutak, az SJ (Statens Järnvägar) számára készült. Az első példányt 1953-ban gyártották. A mozdony fejlesztése és gyártása a növekvő teherforgalom igényei miatt vált szükségessé, különösen az észak-svédországi vasérc szállítás érdekében.

Technikai jellemzők

Az SJ Dm3 technikai szempontból egy összetett szerkezet, amely három szekcióból áll: egy vezetői, egy központi és egy erőátviteli egységből. A mozdony dízel-meghajtású, amely lehetővé teszi a nagy tömegű teherszállítást.

Hajtásrendszer: Dízel meghajtás
Maximális sebesség: 75 km/h
Teljesítmény: Körülbelül 7,200 lóerő
Tengelyelrendezés: Co’Co’+Co’Co’+Co’Co’
Hosszúság: Nagyjából 35 méter teljes hossz
Futómű: Többtengelyes
Fékrendszer: Légfékrendszer
Vezérlés: Elektromos vezérlés
Egyéb felszereltség: Fűtési rendszer a személyzet kényelméért

Szolgálati történelem

A Dm3 mozdonyokat elsősorban Svédország északi részein használták, ahol a vasérc szállítása kiemelt fontosságú. A mozdonyok kiváló teljesítményt nyújtottak a nehéz és hosszú tehervonatok vontatásában. Szolgálati karrierjük során minimalizálták a meghibásodásokat, így különösen megbízhatónak számítottak. Az idők során több modernizáción is átestek, hogy megfeleljenek az új technológiai követelményeknek.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

Jelenleg néhány SJ Dm3 mozdony megőrzésre került különböző svéd vasúti múzeumokban. Ezek a mozdonyok nemcsak megőrzési céllal, hanem időnként nosztalgiavonatok részeként is működnek, bemutatva az érdeklődők számára a svéd vasút történelmét.

Érdekességek és kulturális hatás

Az SJ Dm3 mozdonyok a svéd vasút történetének ikonikus részévé váltak. Tekintettel az északi vidék nehéz körülményeire, a mozdonyt gyakran a svéd vasút „igáslova”-ként emlegetik. Modellvasúti változatai is készültek, amelyek népszerűek a vasútmodell-gyűjtők körében. Az ilyen modellek általában a H0 méretarányban készülnek.

Műszaki adatlap

Járműtípus Dízelmozdony
Meghajtás Dízel
Korszak 1946–1969 – Dízelkorszak
Maximális sebesség 75 km/h
Teljesítmény 7,200 lóerő
Tengelyelrendezés Co’Co’+Co’Co’+Co’Co’
Hosszúság 35 méter

Hivatkozások

A forrás elérése