Történeti háttér és gyártás
Az SJ E elektromos mozdony a svéd Királyi Vasúttársaság (Statens Järnvägar, SJ) számára készült a 20. század elején. A mozdonyokat az ASEA (Allmänna Svenska Elektriska Aktiebolaget) gyártotta, amely a svéd elektromos ipar egyik vezető vállalata volt akkoriban. Az SJ E sorozat 1907-ben került gyártásra, válaszul az elektromos hajtású vonatok iránti növekvő keresletre, amelyet a gőzmozdonyok korszakának hanyatlása és a villamos energia előnyei ösztönöztek.
A mozdonyok az SJ megrendelésére készültek, hogy javítsák a vasúti szolgáltatások hatékonyságát és teljesítményét, különösen Svédország vasúti hálózatának villamosítása során. Az SJ E sorozat jelentős előrelépést jelentett a villamos vontatástechnológiában.
Technikai jellemzők
Az SJ E mozdonyok elektromos meghajtásúak voltak, ami azt jelenti, hogy működésükhöz külső elektromos energiaforrásra támaszkodtak. Ez a technológia jelentős újítást jelentett a hagyományos gőzmeghajtású rendszerekhez képest, mivel csendesebb, tisztább és hatékonyabb működést biztosított.
- Tengelyelrendezés: 1-C-1 (vagy 1’Co1′)
- Teljesítmény: Az elektromos hajtásnak köszönhetően az SJ E mozdonyok képesek voltak jelentős vonóerő kifejtésére, ami megfelelő volt a nehéz tehervonatok vontatásához is.
- Maximális sebesség: Az ilyen típusú mozdonyok általában mérsékelt sebességgel közlekedtek, amelyek a korabeli technológiai lehetőségek függvényei voltak.
Szolgálati történelem
Az SJ E mozdonyokat elsősorban Svédország belföldi vasúthálózatán használták, ahol különféle feladatokat láttak el, beleértve a tehervonatok és személyszállító vonatok vontatását. Az új elektromos technológia alkalmazása lehetővé tette a vasúti hálózat hatékonyabb működését, hozzájárulva a svéd vasúti közlekedés fejlődéséhez.
A mozdonyok hosszú szolgálati időt töltöttek, és az idők során néhányat közülük átalakítottak vagy modernizáltak, hogy megfeleljenek az újabb technikai követelményeknek. Az SJ E sorozatú mozdonyok végül a 20. század közepén váltak ki a szolgálatból, a még modernebb elektromos mozdonyok megjelenésével.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
Sajnos nincsenek hiteles források arról, hogy megőriztek volna SJ E sorozatú mozdonyokat múzeumokban vagy nosztalgiajáratokon. E mozdonyok története a svéd vasúttörténet jelentős fejezetét képezi, de az idők során a legtöbb példány eltűnt vagy elpusztult.
Érdekességek és kulturális hatás
Az SJ E mozdonyok az elektromos vontatástechnológia fejlődésének korai képviselői voltak, és mint ilyen, hozzájárultak az elektromos vonatok iránti érdeklődés növekedéséhez a modellvasút-gyártók körében is. Bár széles körű kulturális hatásukról nincsenek hiteles információk, a vasúttörténészek és rajongók körében mégis nagyra értékelik őket úttörő jellegük miatt.
Műszaki adatlap
Járműtípus | Elektromos mozdony |
Meghajtás | Elektromos |
Korszak | 1900–1929 – Dízel kísérletek |
Hivatkozások
https://en.wikipedia.org/wiki/SJ_E
Képek
Források: Wikipédia, Google