Történeti háttér és gyártás
A svéd SJ E10 dízelmozdony az 1940-es évek végén, a második világháború utáni időszakban készült, amely időszak a dízelkorszak csúcsának kezdetét jelöli. A mozdonyt a svéd államvasutak, a Statens Järnvägar (SJ) számára fejlesztették ki, hogy kielégítsék a hatékonyabb és megbízhatóbb vasúti közlekedés iránti növekvő igényt. Az E10-es sorozat építését 1947-ben kezdték meg.
A gyártást a svéd Nydqvist & Holm AB (NOHAB) vállalata végezte, amely a korszak egyik jelentős mozdonygyártója volt. Az SJ E10 mozdonyokat svédországi használatra tervezték, és kizárólag a svéd vasúti hálózat számára gyártották őket. Összesen 10 példány készült el ebből a típusból, ami viszonylag kis sorozatnak tekinthető, de ez megfelelt a svédországi igényeknek.
Technikai jellemzők
Az SJ E10 dízelmozdonyok a dízel-mechanikus meghajtási rendszert alkalmazták, amely az akkori technikai fejlesztések egyik eredménye volt. A mozdonyok tengelyelrendezése 1-D, amely négy hajtott tengelyt jelentett. Az ilyen típusú elrendezés nagy vonóerőt biztosít, ami különösen teherhúzásra alkalmassá tette a mozdonyokat.
– Teljesítmény: Az E10 mozdonyok teljesítménye 1300 lóerő körül alakult.
– Maximális sebesség: Körülbelül 90 km/h.
– Méret: Az összméretek egy tipikus közepes méretű mozdonyt jellemeztek, amely alkalmas volt mind teherszállítási, mind személyszállítási feladatokra.
– Futómű: Négy hajtott tengely, ami kedvezett a nehezebb vonatok húzásához.
– Fékrendszer: A mozdonyok légfékkel voltak felszerelve, ami az akkori modern mozdonyok standardjának számított.
Szolgálati történelem
Az SJ E10-es mozdonyokat Svédországban használták, leginkább teherszállítási célokra. A dízeltechnológia lehetővé tette, hogy a mozdonyok hatékonyan közlekedjenek olyan területeken is, ahol nem volt kiépített villamos meghajtás. A mozdonyok jól teljesítettek és a svéd vasúti közlekedés fontos részévé váltak.
Az E10 mozdonyok szolgálata a svéd vasutakon fokozatosan csökkent a technológiai fejlődés következtében, amikor modernabb és hatékonyabb dízel-, valamint villanymozdonyok jelentek meg. Az SJ E10-eseket az 1980-as évek végére teljesen kivonták a forgalomból.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
Jelenleg nem lelhető fel információ arról, hogy bármelyik SJ E10-es mozdony megőrzésre került volna múzeumi körülmények között, vagy hogy bármelyikük részt venne nosztalgiavonatok üzemeltetésében. Ennek ellenére a svéd vasúti történelemben betöltött szerepük miatt a rajongói körökben továbbra is emlékezetes típusnak számítanak.
Érdekességek és kulturális hatás
Az SJ E10-es mozdonyok nemcsak technológiai újításukkal, hanem azzal is kitűntek, hogy a svéd dízel vasúti járművek egyik korai képviselői voltak. Bár specifikus beceneveikről vagy kulturális megjelenéseikről nincs széleskörű adat, a vonatosztásban résztvevő rajongói körökben mégis ismert és megbecsült típusként tartják számon őket.
Műszaki adatlap
Járműtípus | Dízelmozdony |
Meghajtás | Dízel |
Korszak | 1946–1969 – Dízelkorszak |
Teljesítmény | 1300 lóerő |
Tengelyelrendezés | 1-D |
Maximális sebesség | 90 km/h |
Példányszám | 10 |
Hivatkozások
https://en.wikipedia.org/wiki/SJ_E10
Képek
Források: Wikipédia, Google