SJ F (steam locomotive) gőzmozdony

Az SJ F (steam locomotive) gőzmozdony a svéd vasúttörténet egyik büszkesége, amely a 20. század elején jelentős szerepet játszott a vasúti közlekedés fejlődésében.

Történeti háttér és gyártás

Az SJ F gőzmozdonyt a Svéd Államvasutak (Statens Järnvägar, SJ) rendelte meg 1914-ben, helyi igények kielégítésére. A mozdonyokat a NOHAB (Nydqvist & Holm AB) építette, egy svédországi gyárban. Az F sorozatú mozdonyokat kifejezetten a svéd vasúti hálózat számára tervezték, hogy javítsák a személyvonatok vontatási kapacitását. Az összesen 10 példány készült a sorozatból, amelyek közül az első 1914-ben gurult ki a gyár kapuján.

Technikai jellemzők

Az SJ F mozdony egy gőzüzemű gépezet, amelynek hajtásrendszere a gőz nyomásán alapul. Az F sorozat egy 4-6-2 tengelyelrendezésű mozdony, amely kiterjedt svédországi vasútvonalakon volt képes hatékonyan közlekedni. A mozdony maximális sebessége 90 km/h volt, ami abban az időben megfelelő teljesítménynek számított.

  • Hosszúság: 20,5 méter
  • Magasság: 4,5 méter
  • Tengelytáv: 2,5 méter
  • Vízkapacitás: 30 köbméter
  • Szénkapacitás: 7 tonna

Szolgálati történelem

Az SJ F mozdonyokat főként személyszállító vonatok vontatására használták Svédországban. A flottát a nagyobb vasútvonalakon vetették be, ahol megbízhatóságával és teljesítményével kiérdemelte a vasúti társaságok bizalmát. Az 1960-as évek közepéig üzemben maradtak, amikor a gőzmozdonyokat fokozatosan felváltották a modernebb dízel- és elektromos mozdonyok.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

Szerencsére néhány SJ F mozdony megmenekült a selejtezéstől, és múzeumokban található meg. Az egyik ilyen példány a Svéd Vasúti Múzeumban látható, ahol a látogatók megcsodálhatják a svéd vasúttörténet ezen ikonikus darabját. Néhány felújított példány még mindig részt vesz nosztalgiavonatok üzemeltetésében, így a látogatók gyakorlati tapasztalatot szerezhetnek a múlt vasúti közlekedéséből.

Érdekességek és kulturális hatás

Az SJ F gőzmozdony a svéd vasúti történelem szimbóluma, és számos modellvasúti gyártó készítette el méretarányos változatát. A mozdony a vasúti rajongók körében is népszerű, és a svéd vasúttal kapcsolatos kiállításokon gyakran látható modellezett formában. Az SJ F mozdonyok története és designja inspirációt jelentettek filmek és könyvek számára Svédországban.

Műszaki adatlap

Járműtípus Gőzmozdony
Meghajtás Gőz
Korszak 1900–1929 – Dízel kísérletek
Tengelyelrendezés 4-6-2
Maximális sebesség 90 km/h
Hosszúság 20,5 méter
Magasság 4,5 méter
Vízkapacitás 30 köbméter
Szénkapacitás 7 tonna

Hivatkozások

https://en.wikipedia.org/wiki/SJ_F_(steam_locomotive)

Képek

Források: Wikipédia, Google