Történeti háttér és gyártás
Az SJ Pa mozdony a svéd államvasutak (Statens Järnvägar, SJ) számára készült elektromos mozdonytípus volt. Ezeket a mozdonyokat 1914-ben gyártották, amikor a vasúti közlekedésben egyre inkább az elektromos meghajtás került előtérbe. Az SJ megrendelésére a svéd ASEA (Allmänna Svenska Elektriska Aktiebolaget) vállalat készítette ezeket a mozdonyokat, amelyek abban az időszakban a vasúti szállítás modernizációját szolgálták. A mozdonyok előállítása a Svédországban található Västeråsban zajlott. A típusból összesen 8 darabot gyártottak.
Technikai jellemzők
Az SJ Pa mozdony elektromos hajtású volt, kiváló teljesítménnyel, amely lehetővé tette a hatékony, környezetkímélő vasúti közlekedést. A tengelyelrendezése Bo’Bo’, ami azt jelenti, hogy mindkét forgóvázon két-két hajtott tengely található. A mozdony maximális sebessége 90 km/h volt, ami a kor viszonylatában kimagaslónak számított. Az elektromos áramellátást felsővezetékről kapta, amely modern alternatíva volt a gőzmozdonyokkal szemben. A mozdonyok hossza körülbelül 11.7 méter volt, ami kompakt, de erős kialakítást biztosított az eszköznek.
Szolgálati történelem
Az SJ Pa mozdonyokat elsősorban Svédországban használták a svéd államvasutak. Ezek a mozdonyok az ország különböző részein szolgáltak, részt vettek mind személyszállító, mind tehervonati szolgáltatásban. A mozdonyok hosszú élettartamúak voltak, és sok éven át hatékonyan működtek. Az SJ Pa mozdonyok jelentős mértékben hozzájárultak az elektromos vasúti közlekedés elterjedéséhez Svédországban.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
A mai napig nem található semmilyen megőrzött példány ezekből a mozdonyokból. Bár a korai elektromos mozdonyok történelmileg jelentős szerepet játszottak, a legtöbb mozdonyt selejtezték az újabb technológiák fejlődése miatt.
Érdekességek és kulturális hatás
Bár az SJ Pa mozdonyok közvetlen kulturális hatása nem dokumentáltan széles körű, az elektromos mozdonyok általánosságban nagy hatással voltak a vasúti közlekedés fejlődésére. Az SJ Pa mozdonyok az elektromos hajtású vasúti járművek úttörőinek számítottak Európában, és bár nem készült belőlük méretarányos modell, a vasútmérnökök és rajongók körében jelentős történelmi értéket képviseltek.
Műszaki adatlap
Járműtípus | Elektromos mozdony |
Meghajtás | Elektromos |
Korszak | 1900–1929 – Dízel kísérletek |
Hivatkozások
https://en.wikipedia.org/wiki/SJ_Pa
Képek
Források: Wikipédia, Google