SJ T44 dízelmozdony

Az SJ T44 dízelmozdony az 1960-as évek végén jelent meg Svédországban, és azóta is alapvető szereplő a skandináv vasútvonalakon, megbízhatóságával és sokoldalúságával.

Történeti háttér és gyártás

Az SJ T44 egy dízelmozdony, amelyet az ASEA és a NOHAB közösen fejlesztett ki és gyártott Svédországban. A mozdonyt 1968 és 1987 között gyártották, hogy kielégítsék a svéd vasutak dízelmozdonyok iránti igényét. Az SJ (Statens Järnvägar) svéd állami vasúttársaság volt a mozdony elsődleges megrendelője. Összesen 123 darabot építettek, amelyek nagyban hozzájárultak a svéd vasúti közlekedés fejlesztéséhez.

Technikai jellemzők

A T44 mozdony dízel-elektromos meghajtással rendelkezik. A mozdonyokat egy EMD 12-645E típusú motor hajtja, amely körülbelül 1,235 kW teljesítményre képes. A mozdony tengelyelrendezése Bo’Bo’, ami azt jelenti, hogy négy hajtott tengellyel rendelkezik két forgóvázon. A maximális sebesség 100 km/h, és a mozdony 15 méter hosszú. Mivel dízel-elektromos meghajtású, vonóerőátvitelét elektromos motorokkal oldották meg, ami hatékony üzemelést biztosít. A mozdonyok tervezésekor az üzemanyag-hatékonyság és a megbízhatóság is fontos szempont volt.

Szolgálati történelem

Az SJ T44 mozdonyokat kezdetben Svédország-szerte használták, főként teher- és vegyesforgalomban. Később egyes mozdonyokat Norvégiába és más északi országokba is exportálták. Számos mozdony maradt szolgálatban évtizedeken keresztül, és néhányat átalakítottak a korszerűbb követelményeknek megfelelően. A T44 modell hírnevet szerzett megbízhatóságáról és hosszú élettartamáról.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

Jelenleg több SJ T44 mozdony is megőrzés alatt áll, némelyik működőképesen, mások pedig múzeumi kiállítási tárgyként. Svéd múzeumokban tekinthetők meg, ahol a látogatók megismerhetik a mozdony történetét és technikai részleteit. Ezek az intézmények szerepet játszanak a vasúttörténet megőrzésében és népszerűsítésében.

Érdekességek és kulturális hatás

Az SJ T44 dízelmozdonyok a svéd vasúti kultúra ikonikus részévé váltak. Modellvasútként is népszerűek, számos gyártó készített méretarányos verziókat. Az ilyen mozdonyok rajongói közösségekben is kedveltek, és több vasúti esemény keretében nosztalgiautazásokat szerveznek velük.

Műszaki adatlap

Járműtípus Dízelmozdony
Meghajtás Dízel
Korszak 1946–1969 – Dízelkorszak
Maximális sebesség 100 km/h
Hossz 15 m
Teljesítmény 1,235 kW

Hivatkozások

https://en.wikipedia.org/wiki/SJ_T44

Képek

Források: Wikipédia, Google