SNCB Type 1 gőzmozdony

Az SNCB Type 1 gőzmozdony a belga vasúthálózat egyik ikonikus szereplője volt, amely kivételes teljesítményével és megbízhatóságával hozzájárult a 20. század közlekedési fejlődéséhez.

Történeti háttér és gyártás

Az SNCB Type 1 gőzmozdony a belga államvasutak számára készült 1935-ben. Ezeket a mozdonyokat a belga vasúti közlekedés igényeinek kielégítésére fejlesztették ki, különösen a gyorsvonati szolgáltatásokhoz. A gyártást az Société Nationale des Chemins de fer Belges (SNCB) rendelte meg, hogy a korszak növekvő közlekedési igényeinek megfelelő járművekkel lássa el a vasutakat.

  • Gyártó: Az SNCB saját tulajdonú társasága, az Ateliers de Construction de La Meuse, valamint más belga gyártók.
  • Gyártási helyszínek: Belgium, különböző helyszíneken.
  • Gyártási időszak: 1935.
  • Példányszám: 35 darab készült.

Technikai jellemzők

Az SNCB Type 1 egy gőzmozdony, amelyet kifejezetten gyorsvonati szolgáltatásokra terveztek. A mozdonyok hajtásrendszere gőzhajtású, amely az 1930-as években továbbra is elterjedt technológia volt. A mozdonyok teljesítménye lenyűgöző, ami lehetővé tette a belga vonatközlekedés hatékonyságának jelentős növelését.

  • Tengelyelrendezés: 4-6-2, ami egy tipikus elrendezés gyorsvonati mozdonyoknál, javítva a stabilitást és a sebességet.
  • Maximális sebesség: Közel 120 km/h.
  • Méretek: Hossz: körülbelül 24 méter.
  • Fékrendszer: Légfékrendszer, amely biztosította a mozdonyok hatékony és biztonságos megállítását.

Szolgálati történelem

Az SNCB Type 1 mozdonyokat elsősorban Belgiumban használták, ahol a fontosabb fővonalakon közlekedtek. Szolgálatuk során megbízható teljesítményükkel kiemelkedtek a gőzmozdonyok között, különösen a gyorsvonati szolgáltatásokban. A mozdonyok egy része szolgálatban maradt egészen a gőzmozdonyok korszakának végéig, amikor is a modern dízel és elektromos mozdonyok átvették a feladataikat. Az SNCB Type 1-eket fokozatosan vonták ki a forgalomból az 1960-as évektől kezdődően.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

A Type 1 mozdonyok közül sajnos egy sem maradt meg teljes egészében a mai napig, így múzeumi vagy nosztalgia vonatokban történő szerepeltetésük sem lehetséges. Ez a helyzet sajnálatos, hiszen a vasúttörténet fontos részét képezték.

Érdekességek és kulturális hatás

Az SNCB Type 1 mozdonyoknak egyedülálló formatervezésük miatt különleges helyet foglaltak el a vasúti rajongók szívében. Ezen mozdonyok modellvasúti elterjedtsége azonban nem volt jelentős, mivel a belga vasúti modellek ritkábban kerültek a nemzetközi piacra. Bár a Type 1 mozdonyok nem váltak híressé filmekben vagy könyvekben, a belga vasúti történelemben betöltött szerepük kiemelkedő marad.

Műszaki adatlap

Járműtípus Gőzmozdony
Meghajtás Gőz
Korszak 1930–1945 – Technikai robbanás
Maximális sebesség: 120 km/h
Tengelyelrendezés: 4-6-2
Gyártási időszak: 1935
Példányszám: 35 darab

Hivatkozások

https://en.wikipedia.org/wiki/SNCB_Type_1

Képek

Források: Wikipédia, Google