Történeti háttér és gyártás
Az SNCF 232.P.1 egy különleges, egyedi gőzmozdony, amelyet Franciaországban 1939-ben gyártottak. A mozdonyt az SNCF (Francia Nemzeti Vasúttársaság) igényei szerint fejlesztették ki, és a francia vasúti közlekedés fejlesztése szempontjából jelentős újításokat hozott. Az akkoriban modernnek számító technológia alkalmazása lehetőséget teremtett a nagysebességű vonatok számára, amely fontos célkitűzés volt a vasúttársaság számára. A mozdonyt az État-műhelyekben készítették, és csupán egyetlen példány készült belőle, így egy igazán egyedi darabként tartják számon.
Technikai jellemzők
Az SNCF 232.P.1 gőzmozdony a háromtengelyes Pacific típusba tartozik, amely nevét a hajtott tengelyek elrendezéséről kapta: 2-3-2. Ez a típusú elrendezés különösen hatékony volt a nagy sebességek elérésében. A mozdony gőzzel működött, amelyet egy nagyteljesítményű gőzturbina biztosított. Ennek megfelelően a mozdony speciális kategóriába tartozik, nem pedig a hagyományos dugattyús gőzmozdonyok közé.
A mozdony maximális sebessége elérte a 140 km/h-t, ami abban az időben rendkívül gyorsnak számított. A teljesítményét tovább fokozta a korszerű aerodinamikai kialakítás, amely minimalizálta a légellenállást. A mozdony teljes hosszúsága mintegy 23 méter volt, és jelentős szerepet játszott a hosszú távú, nagy sebességű személyszállító vonatok működtetésében.
Szolgálati történelem
Az SNCF 232.P.1 mozdonyt Franciaországban használták, elsősorban nagysebességű személyvonatok vontatására. Bár a mozdony igen sikeres volt az általa elért sebesség és hatékonyság terén, a második világháború kitörése miatt nem került sor további példányok gyártására. A háborús körülmények között a vasúti ipar fókusza megváltozott, így végül nem került sor a típus sorozatgyártására. A mozdony végül a háború után is szolgálatban maradt, mígnem az újabb technológiák megjelenésével végleg kivonták a forgalomból.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
Sajnálatos módon az SNCF 232.P.1 mozdonyból nem maradt fent működőképes vagy kiállított példány. Az egyedi konstrukcióval rendelkező mozdony sorsa az idő múlásával feledésbe merült, és nem került be a múzeumi gyűjteményekbe sem.
Érdekességek és kulturális hatás
Bár az SNCF 232.P.1 mozdonyból csak egyetlen példány készült, és nem kapott széleskörű nyilvánosságot, mégis különleges helyet foglal el a vasúti történelemben. A mozdony egyedi tervezése és a gőzturbina alkalmazása révén a vasútrajongók körében jól ismertté vált. A modellvasúti gyűjtők érdeklődését is felkeltette, bár méretarányos modellek nem készültek róla nagy számban.
Műszaki adatlap
Járműtípus | Gőzmozdony |
Meghajtás | Gőz |
Korszak | 1930–1945 – Technikai robbanás |
Gyártási év | 1939 |
Maximális sebesség | 140 km/h |
Hivatkozások
https://en.wikipedia.org/wiki/SNCF_232.P.1
Képek
Források: Wikipédia, Google