Történeti háttér és gyártás
Az SNCF 232.Q.1 gőzmozdony egy különleges gépezet volt a francia vasúti történelemben. A mozdonyt 1940-ben tervezték és építették, a francia állami vasúttársaság, az SNCF (Société Nationale des Chemins de fer Français) részére. Az SNCF célja az volt, hogy egy hatékony és erőteljes gőzmozdonyt hozzanak létre a nagy sebességű utasszállítás számára. A mozdony építése a Budd Company amerikai cég közreműködésével történt, amely a vázat és a burkolatot biztosította.
Technikai jellemzők
Az SNCF 232.Q.1 egy kiváló műszaki teljesítményt nyújtó gőzmozdony volt. A mozdony hajtásrendszere gőzturbinával működött, ami a korszakban meglehetősen innovatív megoldásnak számított. A gőzturbinák nagy sebességet és sima járást biztosítottak, ami különösen előnyös volt a gyorsvonatok számára. Az SNCF 232.Q.1 maximális sebessége elérte a 200 km/h-t. A mozdony tengelyelrendezése 4-6-4 volt, ami kedvezett a stabilitásnak és a sebességnek egyaránt.
Szolgálati történelem
Az SNCF 232.Q.1 gőzmozdonyt elsősorban Franciaországban használták, nagysebességű utasszállító vonatok élén. Az általa nyújtott teljesítmény és sebesség különösen a párizsi és dél-franciaországi útvonalakon volt hasznos. Sajnos a második világháború miatt a mozdony csak korlátozott ideig volt használatban, és nem készültek további példányok.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
Sajnos az SNCF 232.Q.1-ből egyetlen példány sem maradt fent napjainkig. A háború utáni időszakban a gőzmozdonyok gyors váltása a dízel és elektromos technológiára vezetett ahhoz, hogy sok régebbi mozdonyt selejteztek.
Érdekességek és kulturális hatás
Bár az SNCF 232.Q.1 nem hagyott sok fizikai nyomot maga után, a mozdony mégis híressé vált a vasúti rajongók körében. Innovatív gőzturbina rendszere és a modern formatervezése miatt a vasúti modellezők és gyűjtők körében népszerű téma. Több neves modellvasúti gyártó is kiadta a mozdony méretarányos verzióját, ami tovább növelte kultuszát a vasútmániások között.
Műszaki adatlap
Járműtípus | Gőzmozdony |
Meghajtás | Gőz |
Korszak | 1930–1945 – Technikai robbanás |
Maximális sebesség | 200 km/h |
Tengelyelrendezés | 4-6-4 |