Történeti háttér és gyártás
Az SNCF 232.U.1 gőzmozdony a franciaországi Société Nationale des Chemins de fer Français (SNCF) számára készült 1949-ben. A mozdony a második világháború utáni időszak egyik kiemelkedő technikai alkotása volt, amely a francia vasutak igényei alapján jött létre. A tervezés célja a nagy sebességű személyszállítás javítása volt. A gyártást a franciaországi Sotteville-Quatre-Mares-ben végezte a Société Alsacienne de Constructions Mécaniques (SACM), Roubaix-ben. Ez az egyetlen példány készült el ebből a típusból, és a SNCF szolgálatában állt.
Technikai jellemzők
Az SNCF 232.U.1 egy gőzhajtású mozdony volt, amelyet az expressz szolgáltatások kiszolgálására terveztek. A mozdony tengelyelrendezése 2-3-2 volt, ami három hajtott tengellyel rendelkezett. Maximális sebessége meghaladta a 140 km/h-t, így képes volt gyors és hatékony személyszállításra. Az SNCF 232.U.1 hossza 23,2 méter, és különlegessége, hogy turbina hajtású rendszerrel működött, ami abban az időben ritkaságnak számított.
Szolgálati történelem
Az SNCF 232.U.1 elsődleges feladata a gyorsvonati szolgáltatás volt a francia vasutaknál. Az unit kisebb sikert aratott, mint azt várták, és rövid ideig volt aktív szolgálatban egészen a ’50-es évek végéig. Bár a terveivel szembeni elvárások magasak voltak, a mozdony rövid szolgálati ideje alatt is fontos szerepet játszott a francia vasúti technológia fejlődésében.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
Az SNCF 232.U.1 mozdonyt megőrzésre került, és ma a Cité du Train vasúti múzeumban található, Mulhouse-ban, Franciaországban. Habár már nem működőképes, fontos része a múzeum gyűjteményének, ahol a látogatók megcsodálhatják ezt a technikai remekművet.
Érdekességek és kulturális hatás
Az SNCF 232.U.1 egyedi mivolta miatt gyakran kapcsolják össze a francia vasúti modernizáció történetével. Habár a mozdony nem került be széles körben a köznyelvbe, modellezői körökben gyakran találkozunk vele. Ezen kívül az SNCF hagyományában is megemlékeznek róla, mint a francia vasúti technológia fejlődésének egy fontos mérföldkövéről.
Műszaki adatlap
Járműtípus | Gőzmozdony |
Meghajtás | Gőz |
Korszak | 1946–1969 – Dízelkorszak |
Maximális sebesség | 140 km/h |
Hossz | 23,2 méter |
Tengelyelrendezés | 2-3-2 |
Hivatkozások
https://en.wikipedia.org/wiki/SNCF_232.U.1
Képek
Források: Wikipédia, Google