SNCF BB 1-80 elektromos mozdony

A SNCF BB 1-80 elektromos mozdony a 20. század közepén jelentős szerepet játszott a francia vasútvonalak villamosításában, hozzájárulva a modernizációs törekvésekhez.

Történeti háttér és gyártás

Az SNCF BB 1-80 sorozatú elektromos mozdonyok a francia vasúthálózat első generációs elektromos mozdonyaiként készültek. Az állami vasúttársaság, a SNCF, az 1920-as évek elején döntött úgy, hogy az elektromos vontatás irányába kívánja fejleszteni a vonalait, és ennek keretében rendelte meg ezeket a mozdonyokat. 1924-ben kezdték meg a gyártást, hogy kielégítsék a növekvő igényeket a nagyobb hatékonyságú és környezetkímélőbb közlekedési megoldások iránt. A mozdonyokat a francia Alsthom cég készítette, mely a kor jelentős vasúti járműgyártó vállalata volt.

Technikai jellemzők

Az SNCF BB 1-80 egy elektromos mozdony, amelyet 1500 V egyenárammal tápláltak. A mozdony tengelyelrendezése 1’B1’, ami két hajtott tengelyt és egy-egy szabad futótengelyt jelent az elülső és hátsó végén. A maximális sebessége elérte a 85 km/h-t, ami a kor követelményeinek megfelelő teljesítményt nyújtott. A mozdonyok egyszerű, de hatékony konstrukciójuknak köszönhetően rugalmasan alkalmazhatók voltak mind személy-, mind tehervonatok vontatására.

Szolgálati történelem

Az SNCF BB 1-80 mozdonyok főként Franciaország területén szolgáltak, és az elektromos vontatás korai kísérleteinek részét képezték. Számos vasúti vonalon alkalmazták őket, különösen azokon, amelyek már elektromos rendszerre voltak átállítva. A mozdonyok hosszú ideig, több évtizeden keresztül álltak szolgálatban, és jelentős szerepet játszottak a francia vasúti hálózat villamosításának korai szakaszában. Az évtizedek során fokozatosan modernizálták őket, mielőtt végleg kivonták volna őket a forgalomból.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

A rendelkezésre álló információk nem utalnak arra, hogy az SNCF BB 1-80 mozdonyokból fennmaradt volna bármelyik példány múzeumi kiállítás céljából. Mivel ezek a mozdonyok az 1920-as évekből származnak, és azóta több technológiai fejlesztés is történt, így valószínű, hogy az eredeti példányokat már nem tartották meg megőrzésre.

Érdekességek és kulturális hatás

Bár konkrét kulturális hatásról vagy érdekességről nincs kifejezett említés, az SNCF BB 1-80 sorozatú mozdonyok fontosak voltak a francia vasúttörténelem szempontjából. A villamos mozdonyok bevezetése jelentős előrelépést jelentett a szén- és dízelalapú rendszerekhez képest, így ezek a mozdonyok hozzájárultak a modern vasút fejlődéséhez.

Műszaki adatlap

Járműtípus Elektromos mozdony
Meghajtás Elektromos
Korszak 1900–1929 – Dízel kísérletek
Gyártási év 1924
Tengelyelrendezés 1’B1’
Maximális sebesség 85 km/h

Hivatkozások

https://en.wikipedia.org/wiki/SNCF_BB_1-80

Képek

Források: Wikipédia, Google