Történeti háttér és gyártás
Az SNCF BB 13000 elektromos mozdonyt a francia vasúttársaság, az SNCF (Société Nationale des Chemins de fer Français) számára fejlesztették ki. A gyártásra 1954-ben került sor, és a mozdonyokat főként az észak-franciaországi vonalak kiszolgálására tervezték, ahol szükség volt hatékony és megbízható elektromos meghajtású mozdonyokra. A mozdonyokat az Alsthom és a MTE (Matériel de Traction Électrique) gyártotta, amelyek Franciaország vezető vasúti járműgyártói voltak ebben az időszakban.
Az SNCF BB 13000 sorozat kifejlesztését az olajválság következtében megemelkedő üzemanyagárak és az elektromos közlekedés iránti növekvő igény motiválta. A mozdonyok összesen 105 példányban készültek.
Technikai jellemzők
A BB 13000 sorozatú mozdonyok teljes mértékben elektromos hajtásúak voltak. A járművek 25 kV-os, 50 Hz-es váltakozó áramú felsővezetékes rendszerrel működtek, amelyet a franciaországi vasúti hálózat jelentős részén használtak. A mozdonyok képesek voltak elérni a 90 km/h sebességet, ami a kor követelményeinek megfelelő teljesítmény volt.
A mozdonyok B-B tengelyelrendezéssel rendelkeztek, ami azt jelenti, hogy minden tengely meghajtott volt, így biztosítva a nagyobb vonóerőt. A BB 13000 sorozat hossza körülbelül 12,35 méter volt. A mozdonyok kompaktsága és az egyszerű vezérlési rendszerek lehetővé tették a hatékony működést.
Szolgálati történelem
Az SNCF BB 13000 mozdonyokat főként a franciaországi északi régióban használták, ahol az elektromos rendszer bevezetése után jelentős szerepet játszottak az árufuvarozásban. A mozdonyok hatékonyan működtek, és megbízhatóságuk miatt népszerűek voltak a vasúti személyzet körében is.
A sorozat mozdonyait fokozatosan kivonták a forgalomból, a modernizációs programokkal és újabb járművek beszerzésével. A BB 13000-esek közül sokat még a 1980-as években is használtak, míg végül teljesen kivonták őket a forgalomból az 1990-es években.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
Bár az SNCF BB 13000 sorozatú mozdonyok többségét selejtezték, nincs információ arról, hogy bármely példány megőrzésre került volna múzeumi kiállításon vagy nosztalgiavonatokban.
Érdekességek és kulturális hatás
- Az SNCF BB 13000 sorozatú mozdonyok egyszerű és praktikus kialakításuk miatt a vasúti dolgozók körében kedveltek voltak.
- Modellvasúti körökben nem túl elterjedtek, de néhány gyártó készített róluk kisméretű modelleket a rajongók számára.
Műszaki adatlap
Járműtípus | Elektromos mozdony |
Meghajtás | Elektromos |
Korszak | 1946–1969 – Dízelkorszak |