SNCF BB 200 elektromos mozdony

Az SNCF BB 200 elektromos mozdony a francia vasúthálózat egyik erőteljes tagja, amely megbízhatóságával és hatékonyságával vált népszerűvé a 20. század közepe óta.

Történeti háttér és gyártás

Az SNCF BB 200 típusú elektromos mozdony francia fejlesztésű jármű, amelyet az 1920-as évek elején terveztek és építettek. A mozdony fejlesztésének célja a vasúti közlekedés elektromosításának elősegítése volt Franciaország területén, ahol a villamos energia felhasználása a vasúti szektorban új lehetőségeket kínált. Az 1924-es gyártási év különösen jelentős a mozdony történetében, ugyanis ebben az évben kezdték meg a mozdony sorozatgyártását.

A BB 200 sorozatot az Alsthom (később Alstom) vállalat gyártotta, amely a villamos mozdonyok fejlesztésében és gyártásában jelentős szereppel bírt a XX. század elején. Az SNCF, vagyis a francia államvasút volt a mozdony fő megrendelője, amely az elektromos mozdonyokat a nagysebességű személy- és árufuvarozásra kívánta alkalmazni.

Technikai jellemzők

Az SNCF BB 200 mozdony elektromos hajtású jármű, amelyet a kor elvárásainak megfelelő technológiai újításokkal szereltek fel. A mozdony tengelyelrendezése Bo-Bo volt, ami azt jelenti, hogy minden tengely saját elektromos motorral rendelkezett, így biztosítva a hatékonyabb erőátvitelt és vonóerőt.

  • Teljesítmény: A mozdony motorjai megfeleltek a kor technológiai előírásainak, bár pontos teljesítményadatai nem állnak rendelkezésre.
  • Maximális sebesség: A mozdony maximális sebessége körülbelül 120 km/h volt, ami akkoriban jelentős előrelépést jelentett.
  • Fékrendszer: Pneumatikus fékrendszerrel volt felszerelve, amely biztosította a mozdony megbízható megállítását nagy sebesség mellett is.
  • Méretek: A mozdony hossza és más konkrét méretei nem ismertek, de a korabeli mozdonyok tipikus arányait követte.

Szolgálati történelem

Az SNCF BB 200 mozdonyokat főként Franciaország belföldi vasúthálózatán használták. Az elektromos mozdonyok bevezetése jelentős hatással volt a vasúti közlekedés fejlődésére, mivel gyorsabb és hatékonyabb szolgáltatást tettek lehetővé az utasok és a teherszállítmányok számára egyaránt. Az 1920-as és 1930-as években a mozdonyok jelentős forgalmat bonyolítottak le, azonban az idő előrehaladtával és a technológia fejlődésével fokozatosan háttérbe szorultak.

A mozdonyok közlekedésből való kivonására az 1950-es évek végén került sor, amikor a korszerűbb típusok és a dízelmozdonyok átvették a szerepüket a francia vasúti hálózaton.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

Napjainkban nem ismert, hogy az SNCF BB 200 mozdonyok bármely példánya fennmaradt volna, sem múzeumokban, sem működőképes állapotban. Nincsenek dokumentált példányok, amelyeket közszemlére lehetne bocsátani, így a mozdony emléke csak történelmi feljegyzésekben él tovább.

Érdekességek és kulturális hatás

Sajnos az SNCF BB 200 mozdony nem hagyott maga után jelentős kulturális lenyomatot, mivel a vasúttörténelem kevésbé ismert korszakának járműve volt. Nem rendelkezik széles körű modellvasúti elterjedtséggel, és nem vált filmek vagy könyvek témájává. Azonban a mozdony fontos szerepet játszott a francia vasút elektromos korszakának megindításában.

Műszaki adatlap

Járműtípus Elektromos mozdony
Meghajtás Elektromos
Korszak 1900–1929 – Dízel kísérletek

Hivatkozások

https://en.wikipedia.org/wiki/SNCF_BB_200

Képek

Források: Wikipédia, Google