SNCF CC 14000 elektromos mozdony

Az SNCF CC 14000 elektromos mozdony, amely az 1950-es években került forgalomba Franciaországban, forradalmasította a vasúti közlekedést átgondolt tervezésével és megbízható teljesítményével.

Történeti háttér és gyártás

Az SNCF CC 14000 elektromos mozdonyokat a franciaországi SNCF vasúttársaság részére 1955-ben kezdték el gyártani. A mozdonyok a modernizációs törekvések részeként készültek, hogy felváltsák a régebbi gőzmozdonyokat, és hatékonyabb elektromos vontatást biztosítsanak. Az SNCF célja az volt, hogy növelje a vasúti közlekedés sebességét és megbízhatóságát, egyúttal csökkentse a működési költségeket. Az SNCF CC 14000 sorozatot a francia Alsthom és a Jeumont Schneider vállalatok fejlesztették ki és gyártották.

Technikai jellemzők

Az SNCF CC 14000 mozdonyok elektromos meghajtásúak, kifejezetten az elővárosi és regionális forgalom számára lettek tervezve. Ezek a mozdonyok hat tengellyel rendelkeznek, egyedi CC tengelyelrendezéssel, amely lehetővé teszi a nagyobb vonóerőt és jobb tapadási jellemzőket. A mozdonyok maximális sebessége körülbelül 90-100 km/h, és 1500 V DC áramrendszeren üzemelnek.

  • Hajtásrendszer: elektromos
  • Tengelyelrendezés: CC
  • Maximális sebesség: 90-100 km/h
  • Áramrendszer: 1500 V DC

Szolgálati történelem

Az SNCF CC 14000 mozdonyok főként Franciaországban működtek, különösen az északi régiókban, ahol sűrű elővárosi és regionális forgalom volt. Ezek a mozdonyok kiválóan szerepeltek az évek során, hozzájárulva a vasúti közlekedés hatékonyságának növeléséhez. A szolgálatból fokozatosan vonták ki őket az 1980-as évek végén, amikor modernebb mozdonyok kezdték átvenni a helyüket.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

Jelenleg nincs információ megőrzött vagy múzeumban kiállított SNCF CC 14000 mozdonyról. Amennyiben ilyen példány létezik, az nem közismert, és valószínűleg nem szerepel közgyűjteményben.

Érdekességek és kulturális hatás

Bár az SNCF CC 14000 mozdonyok nem lettek ikonikus részei a kulturális médiának, mint néhány más mozdony, technikai megoldásaik és designjuk hozzájárultak a vasúti technológia fejlődéséhez a korszakban. Azok a modellezők, akik a francia vasút történetét szeretnék rekonstruálni, gyakran keresnek ilyen típusú mozdonyokat a modellvasúti piacokon.

Műszaki adatlap

Járműtípus Elektromos mozdony
Meghajtás Elektromos
Korszak 1946–1969 – Dízelkorszak

Hivatkozások

https://en.wikipedia.org/wiki/SNCF_CC_14000