Történeti háttér és gyártás
Az SNCF Class 141R gőzmozdonyokat a második világháború utáni Franciaország újjáépítésének szükségletei hívták életre. 1945-ben kezdték meg a gyártásukat, alapvetően azért, hogy pótolják a háborúban elpusztult vagy jelentősen sérült járműveket. A megrendelést a francia államvasút, az SNCF (Société Nationale des Chemins de fer Français) adta le, hogy kielégítse az országos szintű szállítási igényeket.
A mozdonyokat az Egyesült Államokban és Kanadában gyártották, mivel a háborús károk miatt Franciaországban nem állt rendelkezésre elegendő kapacitás a gyártáshoz. Az amerikai gyártók közül a Baldwin Locomotive Works, a Lima Locomotive Works és az American Locomotive Company járultak hozzá a termeléshez, míg Kanadában a Canadian Locomotive Company vett részt a gyártásban. Összesen 1340 darabot készítettek, melyek többsége 1945 és 1947 között készült el.
Technikai jellemzők
Az SNCF Class 141R gőzmozdonyok technikai szempontból rendkívül hatékony és megbízható járművek voltak. A mozdonyok tengelyelrendezése 2-8-2 volt, ami azt jelentette, hogy két vezető, nyolc hajtott és két utófutó tengellyel rendelkeztek.
- Meghajtás: Gőz
- Teljesítmény: Körülbelül 2,500 lóerő
- Maximális sebesség: 100 km/h
- Hossz: 19,440 mm
- Tömeg: Körülbelül 128 tonna
- Fékrendszer: Légüzemű
- Vezérlés: Kézi vezérlés
Szolgálati történelem
Az SNCF Class 141R gőzmozdonyokat elsősorban Franciaországban használták, személy- és tehervonatok vontatására egyaránt. Megbízhatóságuk és hatékonyságuk miatt széles körben elterjedtek, és gyorsan a francia vasút egyik legfontosabb járművévé váltak. A mozdonyokat a hatvanas évek végéig használták aktívan, amikor is fokozatosan elkezdték kivonni őket a forgalomból a modern dízel- és villamosmozdonyok térnyerése miatt.
A kivonásuk a hetvenes évek elején zárult le, de néhány példány különleges nosztalgia utazásokra és bemutatókra még sokáig szolgálatban maradt.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
A 141R sorozatból több példány is megmaradt, amelyek közül néhányat ma is működőképes állapotban tartanak fenn. Ezek részt vesznek különböző nosztalgiautazásokon és vasúti eseményeken. Franciaországban és Kanadában is találhatóak megőrzött darabok, többek között múzeumokban, ahol a látogatók megtekinthetik őket.
Érdekességek és kulturális hatás
A 141R mozdonyok kulturális hatása nem elhanyagolható. Franciaországban különösen nagy népszerűségnek örvendtek, és számos modellvasúti gyártó is készített méretarányos változatokat belőlük. A rajongók körében is közkedveltek, így gyakran találkozhatunk velük vasúti kiállításokon és bemutatókon. A mozdonyok egyes példányai filmes és televíziós produkciók részeként is feltűntek, ahol korhű környezetben játszottak szerepet.
Műszaki adatlap
Járműtípus | Gőzmozdony |
Meghajtás | Gőz |
Korszak | 1946–1969 – Dízelkorszak |
Hivatkozások
https://en.wikipedia.org/wiki/SNCF_Class_141R
Képek
Források: Wikipédia, Google