Történeti háttér és gyártás
Az SNCF Class 241P gőzmozdony a francia vasút, az SNCF (Société Nationale des Chemins de fer Français) számára készült, hogy kiszolgálja az ország növekvő személyszállítási igényeit a második világháború után. A mozdonyt 1948-ban kezdték gyártani a Le Creusot-i Schneider-Creusot gyárában. Az SNCF 35 darabot rendelt abból a célból, hogy megbízható és nagy teljesítményű mozdonyokat biztosítson a hosszú távú személyszállító vonalak számára. Az 1946 és 1952 közötti időszakban összesen 35 darab készült belőle.
Technikai jellemzők
A Class 241P gőzmozdony egyike volt a legnagyobb teljesítménnyel bíró francia gőzmozdonyoknak. Négy hajtott tengelye a „2-4-1” tengelyelrendezést követte, ami hozzájárult a stabilabb és erőteljesebb hajtáshoz. A mozdony gőzhajtású, és maximálisan körülbelül 3,300 lóerő teljesítmény leadására volt képes. A maximális sebessége elérte a 120 km/h-t, ami elegendő volt a gyorsvonatok számára. A teljes hossza 25,02 méter volt, a szerelvények súlya pedig körülbelül 115 tonna. A mozdony képes volt nagy mennyiségű szenet és vizet tárolni, ami megnövelte a hatótávolságát.
Szolgálati történelem
Az SNCF Class 241P mozdonyokat elsősorban Franciaországban használták gyorsvonatok és expressz személyszállító vonatok vontatására. Az 1950-es és 1960-as évek során ezek a mozdonyok meghatározó szerepet játszottak a francia vasúti közlekedésben. Az évek során a mozdonyok népszerűsége csökkent a dízel és elektromos mozdonyok fejlődése miatt, ami végül a 241P mozdonyok kivonásához vezetett az 1960-as évek végén.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
Több SNCF Class 241P mozdony is megmaradt, és néhány közülük múzeumokban található meg. A 241P17 például működőképes állapotban van, és részt vesz különböző nosztalgiavonatok programjaiban. Ez a mozdony a svájci Vallorbe városában található, és időnként Franciaországban is megjelenik vasúti eseményeken.
Érdekességek és kulturális hatás
Az SNCF Class 241P gőzmozdonyok kiváló teljesítményük miatt elnyerték a „Mountain” becenevet, utalva a mozdonyok robusztus és erőteljes kialakítására. A rajongók körében ez a mozdony egyike a legértékesebb és legkedveltebb francia vasúti járműveknek. A modellvasúti gyártók is előszeretettel készítenek méretarányos verziókat ebből a típusból.
Műszaki adatlap
Járműtípus | Gőzmozdony |
Meghajtás | Gőz |
Korszak | 1946–1969 – Dízelkorszak |
Hajtásrendszer | 2-4-1 tengelyelrendezés |
Teljesítmény | 3,300 lóerő |
Maximális sebesség | 120 km/h |
Méretek (hossz) | 25,02 méter |
Tömeg | 115 tonna |
Hivatkozások
https://en.wikipedia.org/wiki/SNCF_Class_241P
Képek
Források: Wikipédia, Google