Történeti háttér és gyártás
Az SNCF Class A1AA1A 68500 dízelmozdonyt a francia vasúttársaság, az SNCF (Société Nationale des Chemins de fer Français) megbízásából gyártották. A mozdonyt úgy tervezték, hogy pótolja a gőzmozdonyok kivonása után keletkező igényeket, és hatékonyabban szolgálja ki a vasúti szállítást Franciaországban. A gyártást az 1964-es évben kezdte meg a francia Alsthom cég, továbbá az 1964 és 1968 közötti időszakban készült el 20 darab ebből a típusból.
Technikai jellemzők
Az SNCF Class A1AA1A 68500 dízelmozdony egy dízel hajtású szerelvény volt. A mozdony tengelyelrendezése A1A-A1A, ami azt jelenti, hogy mindkét forgóvázban két hajtott és egy hajtás nélküli tengely található. A mozdony maximális sebessége 130 km/h volt, így kiválóan alkalmas volt közepes távolságú személy- és teherszállításra egyaránt. A teljesítménye 1,065 kW (kb. 1500 lóerő), ami megfelelő erőt biztosított a különböző szállítási feladatok ellátásához. A mozdony fő méretei közé tartozott a 16,19 méteres hosszúság, ami a korszerű technológiának köszönhetően kompakt kialakítást eredményezett.
Szolgálati történelem
Az SNCF Class A1AA1A 68500 mozdonyokat Franciaországban, az SNCF különböző vonalain használták. Elsődlegesen személyszállításra tervezték őket, de teher- és vegyes vonatok húzására is alkalmazták. A mozdonyokat a nagy teljesítmény és megbízhatóság jellemezte, ami lehetővé tette, hogy a gőzmozdonyokat sikeresen leváltsák. Az 1980-as évek végén azonban megkezdődött a modern dízel- és villanymozdonyok bevezetése, ami a Class A1AA1A 68500 fokozatos kivonásához vezetett.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
Ebből a típusból néhány példány megőrzésre került, és ma múzeumokban tekinthető meg Franciaországban. Az SNCF által üzemeltetett múzeumok egyikében néhány mozdonyt működőképes állapotban tartanak, így alkalmi nosztalgiavonatok részét is képezhetik.
Érdekességek és kulturális hatás
Az SNCF Class A1AA1A 68500 mozdonyok nem csak teljesítményükről, hanem jellegzetes megjelenésükről is ismertek voltak. A modellvasúti rajongók körében is népszerűek, több gyártó is készített méretarányos másolatokat. Az SNCF Class A1AA1A 68500 beceneve „Nez Cassés” volt, ami franciául „Törött orr”-t jelent, utalva a mozdony jellegzetes formájára.
Műszaki adatlap
Járműtípus | Dízelmozdony |
Meghajtás | Dízel |
Korszak | 1946–1969 – Dízelkorszak |
Tengelyelrendezés | A1A-A1A |
Maximális sebesség | 130 km/h |
Teljesítmény | 1,065 kW (kb. 1500 lóerő) |
Hosszúság | 16,19 méter |
Hivatkozások
https://en.wikipedia.org/wiki/SNCF_Class_A1AA1A_68500
Képek
Források: Wikipédia, Google