SNCF Class BB 12000 elektromos mozdony

Az SNCF Class BB 12000 elektromos mozdony a francia vasúti történelem egyik ikonikus alakja, amely megbízhatóságával és innovatív technológiájával szolgálta az országot a 20. század közepén.

Történeti háttér és gyártás

A SNCF Class BB 12000 sorozatát a francia Société Nationale des Chemins de fer Français (SNCF) számára fejlesztették ki, hogy kielégítse a fokozódó igényeket az elektromos vontatás terén. Az 1950-es években a vasúti közlekedés egyre inkább az elektromos meghajtás felé fordult, aminek következtében szükségessé vált egy új, hatékony és megbízható típus bevezetése. A BB 12000 mozdonyokat 1954-től kezdődően gyártották, amelyeket kifejezetten a francia vasúthálózat számára terveztek. A gyártást a francia Alsthom és MTE (Matériel de Traction Electrique) cégek végezték.

Összesen 238 darabot gyártottak ebből a típusból, és ezek a mozdonyok elsősorban a Franciaország északi részén található vasútvonalakon működtek, ahol a szénbányákból származó teheráruk szállítását kellett biztosítani.

Technikai jellemzők

A SNCF Class BB 12000 mozdony egy teljesen elektromos meghajtású jármű, amelyet a 25 kV váltakozó áramú rendszerhez terveztek. A mozdony tengelyelrendezése Bo-Bo, ami azt jelenti, hogy minden tengely külön hajtómotorral rendelkezik. Ezek a motorok egyenként 840 kW teljesítmény leadására képesek, ami összességében egy 3,360 kW-os maximális teljesítményt biztosít a mozdony számára.

A mozdony maximális sebessége 120 km/h, amely megfelel a korszak igényeinek. A mozdony hossza 15,22 méter, magassága pedig 3,6 méter. A fékrendszer hagyományos légnyomásos fékeket alkalmaz, amelyek megbízható működést biztosítanak.

Szolgálati történelem

A BB 12000 sorozatot főként Franciaország északi részén használták, ahol a térség ipari jellegű vonalai igényelték a nagy teljesítményű elektromos mozdonyokat. Elsősorban tehervonatok vontatására alkalmazták, de időnként személyszállító vonatok előtt is szolgáltak. Az 1980-as évek végéig a BB 12000 mozdonyok fokozatosan kikerültek a forgalomból, helyüket újabb, modernebb típusok vették át.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

Az SNCF Class BB 12000 mozdonyok közül néhány példány megőrzésre került, és múzeumokban is megtekinthetők. Ezek a példányok a vasúti történeti múzeumok kiállításain kaptak helyet, ahol a látogatók megismerhetik a korabeli elektromos mozdonyok technológiáját és jelentőségét.

Érdekességek és kulturális hatás

  • A SNCF Class BB 12000 mozdony fontos lépésnek számított a francia vasúti közlekedés elektromos korszakába való átmenetében.
  • A mozdonyok a francia ipari vasutak jellegzetes képviselőiként ismertek, amelyek gyakran szerepeltek vasúti modellek között is.

Műszaki adatlap

Járműtípus Elektromos mozdony
Meghajtás Elektromos
Korszak 1946–1969 – Dízelkorszak
Tengelyelrendezés Bo-Bo
Maximális sebesség 120 km/h
Teljesítmény 3,360 kW
Gyártás éve 1954

Hivatkozások

https://en.wikipedia.org/wiki/SNCF_Class_BB_12000