Történeti háttér és gyártás
A SNCF Class BB 12000 sorozatát a francia Société Nationale des Chemins de fer Français (SNCF) számára fejlesztették ki, hogy kielégítse a fokozódó igényeket az elektromos vontatás terén. Az 1950-es években a vasúti közlekedés egyre inkább az elektromos meghajtás felé fordult, aminek következtében szükségessé vált egy új, hatékony és megbízható típus bevezetése. A BB 12000 mozdonyokat 1954-től kezdődően gyártották, amelyeket kifejezetten a francia vasúthálózat számára terveztek. A gyártást a francia Alsthom és MTE (Matériel de Traction Electrique) cégek végezték.
Összesen 238 darabot gyártottak ebből a típusból, és ezek a mozdonyok elsősorban a Franciaország északi részén található vasútvonalakon működtek, ahol a szénbányákból származó teheráruk szállítását kellett biztosítani.
Technikai jellemzők
A SNCF Class BB 12000 mozdony egy teljesen elektromos meghajtású jármű, amelyet a 25 kV váltakozó áramú rendszerhez terveztek. A mozdony tengelyelrendezése Bo-Bo, ami azt jelenti, hogy minden tengely külön hajtómotorral rendelkezik. Ezek a motorok egyenként 840 kW teljesítmény leadására képesek, ami összességében egy 3,360 kW-os maximális teljesítményt biztosít a mozdony számára.
A mozdony maximális sebessége 120 km/h, amely megfelel a korszak igényeinek. A mozdony hossza 15,22 méter, magassága pedig 3,6 méter. A fékrendszer hagyományos légnyomásos fékeket alkalmaz, amelyek megbízható működést biztosítanak.
Szolgálati történelem
A BB 12000 sorozatot főként Franciaország északi részén használták, ahol a térség ipari jellegű vonalai igényelték a nagy teljesítményű elektromos mozdonyokat. Elsősorban tehervonatok vontatására alkalmazták, de időnként személyszállító vonatok előtt is szolgáltak. Az 1980-as évek végéig a BB 12000 mozdonyok fokozatosan kikerültek a forgalomból, helyüket újabb, modernebb típusok vették át.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
Az SNCF Class BB 12000 mozdonyok közül néhány példány megőrzésre került, és múzeumokban is megtekinthetők. Ezek a példányok a vasúti történeti múzeumok kiállításain kaptak helyet, ahol a látogatók megismerhetik a korabeli elektromos mozdonyok technológiáját és jelentőségét.
Érdekességek és kulturális hatás
- A SNCF Class BB 12000 mozdony fontos lépésnek számított a francia vasúti közlekedés elektromos korszakába való átmenetében.
- A mozdonyok a francia ipari vasutak jellegzetes képviselőiként ismertek, amelyek gyakran szerepeltek vasúti modellek között is.
Műszaki adatlap
Járműtípus | Elektromos mozdony |
Meghajtás | Elektromos |
Korszak | 1946–1969 – Dízelkorszak |
Tengelyelrendezés | Bo-Bo |
Maximális sebesség | 120 km/h |
Teljesítmény | 3,360 kW |
Gyártás éve | 1954 |