SNCF Class BB 16000 elektromos mozdony

Az SNCF Class BB 16000 elektromos mozdony a francia vasutak büszkesége volt, amely az 1960-as években bevezetett modernizációt képviselte, fantasztikus teljesítményt és megbízhatóságot kínálva az utasok számára.

Történeti háttér és gyártás

Az SNCF Class BB 16000 egy elektromos mozdony, amelyet a francia SNCF számára fejlesztettek ki. A mozdonyt 1958-ban gyártották, és fő célja a francia vasúti hálózat elektromos vontatási igényeinek kielégítése volt. A BB 16000 mozdonyokat az Alsthom vállalat gyártotta, akik az SNCF igényeinek megfelelően fejlesztették ki a típust. A gyártás 1958-ban kezdődött, és az összesen gyártott példányszám elérte a 62 darabot.

Technikai jellemzők

Az SNCF Class BB 16000 egy elektromos meghajtású mozdony, amely 25 kV, 50 Hz váltakozó áramról üzemel. A mozdony maximális teljesítménye 4,340 kW. A tengelyelrendezése Bo’Bo’, ami azt jelenti, hogy négy tengelyes, két forgóvázzal rendelkezik, mindegyiken két-két hajtott kerékpárral. A mozdony maximális sebessége eléri a 160 km/h-t. A teljes hossz 16,68 méter, és a magasság eléri a 3,65 métert.

  • Hajtásrendszer: Elektromos
  • Teljesítmény: 4,340 kW
  • Tengelyelrendezés: Bo’Bo’
  • Maximális sebesség: 160 km/h
  • Hossz: 16,68 m
  • Magasság: 3,65 m

Szolgálati történelem

Az SNCF Class BB 16000 mozdonyok Franciaország vasúti hálózatában teljesítettek szolgálatot, elsősorban nagysebességű személyszállító vonatok vontatására használták őket. Jelentős szerepük volt a francia vasutak 1960-as és 1970-es évekbeli modernizációjában. A mozdonyok idővel a technológiai fejlődés miatt elavulttá váltak, és fokozatosan kivonták őket a forgalomból. A kivonás folyamata a 2000-es évek elején kezdődött, de néhány példány különféle nosztalgiaeseményeken vagy tartalékjárműként tovább szolgált.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

Az SNCF Class BB 16000 mozdonyok közül néhányat megőriztek múzeumi célokra. Ezek a példányok gyakran szerepelnek vasúttörténeti kiállításokon, és különleges események során nosztalgiavonatokkal is közlekedhetnek. Jelenleg például a Mulhouse-i Vasúti Múzeumban kiállított változatok találhatók meg.

Érdekességek és kulturális hatás

Az SNCF Class BB 16000 mozdonyok az 1960-as és 1970-es évek ikonikus tagjai voltak a francia vasúti közlekedésnek. Népszerűségük miatt több modellvasúti gyártó is készített méretarányos változatokat, amelyek számos vasúti modellező kedvelt darabjává váltak. Az évek során több becenévvel is illették, kifejezve ezzel a köznyelv affinitását a mozdonyhoz.

Műszaki adatlap

Járműtípus Elektromos mozdony
Meghajtás Elektromos
Korszak 1946–1969 – Dízelkorszak

Hivatkozások

https://en.wikipedia.org/wiki/SNCF_Class_BB_16000