Történeti háttér és gyártás
Az SNCF Class BB 16100-as sorozatú elektromos mozdonyok a francia vasút (SNCF) számára készültek. Ezeket a mozdonyokat a BB 16000 sorozat felújítása során alakították át, kifejezetten azzal a céllal, hogy a villamosított vonalakon kiemelkedő teljesítményt nyújtsanak. Az átalakításokat a ’90-es évek elején végezték el, 1991-től kezdődően. Az átalakítások célja az volt, hogy a mozdonyok jobban megfeleljenek a korszerű szállítási igényeknek, különösen az elővárosi vonalakon.
Technikai jellemzők
Az SNCF Class BB 16100 mozdonyok elektromos meghajtásúak, melyeket egyedi villamos motorok hajtanak. A mozdonyok tengelyelrendezése Bo’Bo’, ami azt jelenti, hogy mindkét forgóvázban két-két hajtott tengely található. Az elektromos teljesítményük kiemelkedő, amely biztosítja, hogy a mozdonyok nagy sebességgel és erővel képesek üzemelni.
- Maximális sebesség: 160 km/h
- Tengelyelrendezés: Bo’Bo’
- Villamosítási rendszer: Általában 25 kV 50 Hz váltakozó áram
Szolgálati történelem
Az SNCF Class BB 16100 mozdonyok főként Franciaországban üzemeltek, ahol az SNCF különböző elővárosi vonalain szolgáltak. A mozdonyok hatékonysága és megbízhatósága miatt kedveltek voltak, és sikerült megfelelniük a modernizáció során felállított elvárásoknak. Azonban az évek múlásával és a még korszerűbb technológiák megjelenésével néhány mozdonyt kivontak a forgalomból, illetve egy részüket más típusokkal helyettesítették.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
Nincs információ arról, hogy az SNCF Class BB 16100 mozdonyok közül bármelyik is múzeumba került volna vagy bármelyik nosztalgiavonatban részt venne. Azonban ezek a mozdonyok technikai újításaikkal és jellegzetes dizájnjukkal számos vasútrajongó érdeklődését felkeltették.
Érdekességek és kulturális hatás
Az SNCF Class BB 16100 mozdonyok nemcsak a vasúti közlekedés fontos szereplői voltak Franciaországban, hanem a modellezők körében is népszerűek. Több modellgyártó kínálatában is megtalálhatóak voltak ezek a mozdonyok, gyakran H0 vagy N méretarányban. A mozdonyok jellegzetes, letisztult formavilága és technikai újításai miatt a vasútmodellezés szerelmesei körében nagy népszerűségnek örvendtek.
Műszaki adatlap
Járműtípus | Elektromos mozdony |
Meghajtás | Elektromos |
Korszak | 1970–1999 – Modern járművek |
Maximális sebesség | 160 km/h |
Tengelyelrendezés | Bo’Bo’ |