Történeti háttér és gyártás
Az SNCF Class BB 20004 elektromos mozdony egy jelentős mérföldkőnek számít a francia vasúti közlekedés történetében. A mozdonyt az SNCF (Francia Államvasutak) kérésére fejlesztették ki kísérleti célból, hogy teszteljék a két különböző áramrendszer használatát egyetlen járműben. A BB 20004-es prototípus 1959-ben készült el.
A mozdonyt a francia Alsthom cég gyártotta. Az Alsthom (ma Alstom) akkoriban az egyik vezető vállalat volt az elektromos járművek gyártásában, és a BB 20004 fejlesztése is a cég szakértelmét dicséri.
Technikai jellemzők
A BB 20004 egy két áramrendszerű elektromos mozdony, amely képes 25 kV 50 Hz váltakozó árammal és 1,5 kV egyenárammal is üzemelni. Ez a kettős áramrendszerű megoldás úttörő volt abban az időben, lehetővé téve, hogy a mozdony különböző elektromos infrastruktúrájú vonalakon is közlekedhessen.
- Hajtásrendszer: Elektromos, két áramrendszerű
- Teljesítmény: 3850 kW
- Tengelyelrendezés: Bo’Bo’
- Maximális sebesség: 160 km/h
Szolgálati történelem
A BB 20004-es mozdony főként kísérleti célokat szolgált. Az SNCF azzal a céllal üzemeltette, hogy tapasztalatokat szerezzen a két áramrendszerű technológiával, amely elősegítette a későbbi kétáramrendszerű járművek fejlesztését. Bár a mozdony nem állt széleskörű forgalomban, jelentős szerepet játszott a francia vasúti technológia fejlődésében.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
Jelenleg nem ismert, hogy a BB 20004-es mozdonyból maradt-e fenn megőrzött példány.
Érdekességek és kulturális hatás
A BB 20004 különlegessége, hogy a két áramrendszerű technológia tesztelése révén hozzájárult az EuroCity és más modern vasúti szolgáltatások megteremtéséhez, amelyek a kontinensen átnyúló utazásokat szolgálták ki. Bár nem vált közvetlenül a kulturális ikonikus részévé, a műszaki innováció révén fontos szerepet játszott a vasúti közlekedés modernizációjában.
Műszaki adatlap
Járműtípus | Elektromos mozdony |
Meghajtás | Elektromos |
Korszak | 1946–1969 – Dízelkorszak |