SNCF Class BB 20100 elektromos mozdony

Az SNCF Class BB 20100 elektromos mozdony a nemzetközi vasúti közlekedésben játszott fontos szerepet, különösen az 1970-es és 1980-as években, amikor hatékony határátlépést biztosított Franciaország és Németország között.

Történeti háttér és gyártás

Az SNCF Class BB 20100 elektromos mozdonyokat a franciaországi SNCF (Société Nationale des Chemins de fer Français) igényeire fejlesztették ki. A mozdonyok gyártására 1958-ban került sor. Eredetileg a francia és német vasúti rendszerek interoperabilitását kívánták javítani, így képes volt többféle áramrendszer alatt is működni. Az SNCF Class BB 20100 mozdonyokat az Alsthom és az MTE (Matériel de Traction Électrique) együttműködésében gyártották.

Technikai jellemzők

Az SNCF Class BB 20100 mozdonyok elektromos meghajtásúak voltak, és a többáramnemű rendszerük lehetővé tette, hogy különböző villamos hálózatokon is közlekedhessenek, így 1.5 kV DC és 25 kV 50 Hz AC rendszereken is. A mozdony teljesítménye 3,040 kW volt. A tengelyelrendezése Bo’Bo’, ami azt jelenti, hogy a négy tengely külön-külön, saját motorral hajtott. A maximális sebességük 130 km/h volt. A mozdonyok hossza körülbelül 15.20 méter volt.

Szolgálati történelem

Az SNCF Class BB 20100 mozdonyokat Franciaországban és Németország egyes területein használták. Elsődlegesen személyszállító vonatok vontatására alkalmazták, de alkalmasak voltak teherforgalmi feladatok ellátására is. A mozdonyokat a 2000-es évek elején vonták ki a forgalomból, mivel a szolgálatuk során elhasználódtak, és újabb technológiák vették át a helyüket.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

Jelenleg nem áll rendelkezésre információ arról, hogy az SNCF Class BB 20100 mozdonyok közül bármelyik fennmaradt volna múzeumi szereplés céljából.

Érdekességek és kulturális hatás

Bár az SNCF Class BB 20100 mozdonyok nem tettek szert akkora nemzetközi hírnévre, mint más típusok, Franciaországban és Németországban ismertté váltak a határokon átnyúló vonatok kiszolgálása miatt. Modellvasúti változataik limitált számban készültek, elsősorban francia gyűjtők körében népszerűek.

Műszaki adatlap

Járműtípus Elektromos mozdony
Meghajtás Elektromos
Korszak 1946–1969 – Dízelkorszak
Gyártási év 1958
Teljesítmény 3,040 kW
Maximális sebesség 130 km/h
Tengelyelrendezés Bo’Bo’
Hossz 15.20 méter

Hivatkozások

https://en.wikipedia.org/wiki/SNCF_Class_BB_20100