SNCF Class BB 25200 elektromos mozdony

Az SNCF Class BB 25200 elektromos mozdony a francia vasutak meghatározó eleme volt, a 60-as évektől szolgálva, lehetővé téve a hatékony és gyors közlekedést a hegyi útvonalakon is.

Történeti háttér és gyártás

Az SNCF Class BB 25200 mozdonyokat a franciaországi vasúti közlekedés igényeinek kielégítésére fejlesztették ki. Ez a mozdonytípus a francia nemzeti vasúttársaság, az SNCF (Société Nationale des Chemins de fer Français) flottájának része volt. A gyártást a francia Alstom végző vállalat végezte, ami a vasúti járművek gyártásában élen jár. Az első példányok 1965-ben gördültek ki a gyárkapun, és a gyártás 1975-ig tartott.

A BB 25200 sorozatot leginkább sokoldalúsága miatt értékelték. A mozdonyokat elővárosi és regionális vonatok vontatására tervezték, hogy megfeleljenek a változó utasforgalmi igényeknek Franciaország szerte.

Technikai jellemzők

Az SNCF Class BB 25200 mozdonyok elektromos meghajtásúak, amely a korszerű vasúti közlekedés egyik alapvető technikai jellemzője volt. A mozdonyok többfeszültségű rendszerrel rendelkeztek, ami lehetővé tette, hogy különböző áramellátású pályákon is működhessenek, így rugalmasabbak voltak a használatban.

  • Teljesítmény: 4010 kW
  • Tengelyelrendezés: Bo-Bo
  • Maximális sebesség: 160 km/h
  • Hossz: 16,68 méter
  • Tömeg: 88 tonna
  • Fékrendszer: Elektropneumatikus fékek

Szolgálati történelem

A BB 25200 mozdonyok Franciaország különböző részein szolgáltak, és mind személyszállító, mind tehervonatok élén megállták a helyüket. Az évtizedek során a fleet jelentős felújításokon esett át, hogy megfeleljen az új hatósági és üzemeltetési követelményeknek. A mozdonyokat leginkább az SNCF üzemeltette.

A mozdonyok kivonására fokozatosan került sor az ezredfordulót követően, mivel újabb és korszerűbb modellek váltak elérhetővé. Ennek ellenére egyes példányok még hosszú ideig szolgálatban maradtak.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

A BB 25200 sorozatból néhány mozdony megőrzésre került, kiállítva különböző múzeumokban. Ezek a gépek ma már többnyire csak nosztalgiavonatok részeként közlekednek, vagy múzeumi darabként tekinthetők meg.

Érdekességek és kulturális hatás

A BB 25200 mozdonyok Franciaország vasúti történelmének ikonikus részei. A modellvasúti rajongók körében is népszerű, több gyártó készített róla méretarányos modelleket. Az elektromos mozdonyok fejlesztésében játszott szerepük miatt a vasútbarátok körében is kedvelt téma.

Műszaki adatlap

Járműtípus Elektromos mozdony
Meghajtás Elektromos
Korszak 1946–1969 – Dízelkorszak
Maximális sebesség 160 km/h
Teljesítmény 4010 kW
Tengelyelrendezés Bo-Bo
Hossz 16,68 méter
Tömeg 88 tonna
Fékrendszer Elektropneumatikus

Hivatkozások

https://en.wikipedia.org/wiki/SNCF_Class_BB_25200

Képek

Források: Wikipédia, Google