Történeti háttér és gyártás
Az SNCF Class BB 25500 elektromos mozdonyt a francia vasúttársaság, az SNCF (Société Nationale des Chemins de fer Français) számára gyártották. Elsődleges célja a francia vasútvonalak villamosítása során fellépő igények kielégítése volt. A mozdonyokat a francia Alsthom vállalat gyártotta 1964 és 1976 között.
Összesen 194 darab mozdony készült, amelyek közül az SNCF a teljes flottát megrendelte. A mozdonyok tervezése és gyártása során az Alsthom a francia villamosvasúti technológia élvonalába tartozó megoldásokat alkalmazott.
Technikai jellemzők
Az SNCF Class BB 25500 elektromos meghajtással rendelkezik. A mozdony váltakozó áramú (25 kV, 50 Hz) és egyenáramú (1,5 kV) rendszereken is üzemel, így széles körű alkalmazhatóságot biztosít a francia vasúthálózat különböző szakaszain.
- Teljesítmény: A mozdony maximális teljesítménye 2940 kW.
- Tengelyelrendezés: Bo’Bo’, ami azt jelzi, hogy mind a négy tengely hajtott.
- Maximális sebesség: 100 km/h.
- Méretek: A mozdony hossza 14,4 méter.
- Fékrendszer: Levegős fékrendszerrel rendelkezik.
Szolgálati történelem
Az SNCF Class BB 25500 mozdonyokat elsősorban Franciaországban használták különböző személy- és tehervonatok vontatására. A mozdonyok szolgálatba állítása óta megbízhatóan teljesítették a rájuk bízott feladatokat. A flotta egy része még mindig szolgálatban van, míg más részeit fokozatosan vonják ki és selejtezik le. Az elektromos mozdonyok hosszú élettartama és megbízhatósága miatt sokáig nélkülözhetetlenek voltak a francia vasúti szolgáltatásban.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
A BB 25500 sorozat néhány példányát múzeumi célokra is megőrizték, hogy megőrizzék a francia vasúti történelem ezen fontos darabját. Ezek a mozdonyok különféle múzeumok gyűjteményeiben találhatók, ahol a látogatók megtekinthetik őket.
Érdekességek és kulturális hatás
Az SNCF Class BB 25500 mozdonyok jelentős szerepet játszottak a francia vasút fejlesztésében, és a vasútrajongók között is népszerűek. A modellvasúti gyártók is felfigyeltek ezekre a mozdonyokra, különféle méretarányos modellek készültek róluk, amelyek sok vasútmodellező gyűjteményében megtalálhatók.
Műszaki adatlap
| Járműtípus | Elektromos mozdony |
| Meghajtás | Elektromos |
| Korszak | 1946–1969 – Dízelkorszak |
| Gyártási időszak | 1964–1976 |
| Teljesítmény | 2940 kW |
| Tengelyelrendezés | Bo’Bo’ |
| Maximális sebesség | 100 km/h |
| Hossz | 14,4 m |
Hivatkozások
https://en.wikipedia.org/wiki/SNCF_Class_BB_25500
Képek
Források: Wikipédia, Google










