SNCF Class BB 300 elektromos mozdony

Az SNCF Class BB 300 elektromos mozdony a francia vasúttársaság egyik korai innovációja volt, amely a modern vasúti közlekedés fejlődését segítette elő, miközben hatékony teljesítményt és megbízhatóságot nyújtott.

Történeti háttér és gyártás

Az SNCF Class BB 300 elektromos mozdony a francia vasúti közlekedés egy fontos mérföldköve. A mozdonyokat 1938-ban gyártották, a Société Nationale des Chemins de fer Français (SNCF) állami vasúttársaság számára. A típus létrehozásának célja az volt, hogy hatékonyabbá tegye a vasúti közlekedést az elektromos hálózat elérhetőségének bővülésével. A mozdonyok gyártását a francia Alstom és a Schneider Electric végezte. Ebből a típusból összesen tíz darabot gyártottak.

Technikai jellemzők

Az SNCF Class BB 300 mozdony villamos hajtású, amely a 1500 V egyenáramú rendszerben működik. A mozdony tengelyelrendezése Bo-Bo, ami azt jelenti, hogy mindegyik tengelye hajtott. A maximális sebessége 90 km/h, amely abban az időben megfelelő teljesítménynek számított. A mozdony hossza körülbelül 12 méter, magassága pedig 3,5 méter. A tengelytáv 2,3 méter volt. Bár főként teher- és személyszállításra tervezték, nem rendelkezett különleges utaskomfort elemekkel, mint például klíma vagy automata ajtó.

Szolgálati történelem

Az SNCF Class BB 300 mozdonyokat Franciaországban használták az 1930-as és 1940-es években, főként a déli régiókban, ahol az elektromos vasúti hálózat már kiépült. Az idő múlásával a mozdonyok helyét modernebb és nagyobb teljesítményű típusok vették át. Szolgálati idejük végén, az 1950-es évek végén és az 1960-as évek elején vonták ki őket a forgalomból.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

A BB 300 sorozat egyetlen példánya sem maradt fenn eredeti állapotában. Bár a típus jelentősége elismerésre méltó, sajnos egyetlen darab sem került múzeumba vagy lett megőrizve nosztalgia célokra.

Érdekességek és kulturális hatás

A BB 300 sorozatú mozdonyok nem váltak különösebben híressé a modellezők körében, így modellvasúti változatuk sem készült széles körben. Azonban a francia vasúti történelem szerelmesei között ismert maradt, mint az 1930-as évek elektromos innovációjának példája.

Műszaki adatlap

Járműtípus Elektromos mozdony
Meghajtás Elektromos
Korszak 1930–1945 – Technikai robbanás
Tengelyelrendezés Bo-Bo
Maximális sebesség 90 km/h
Hossz 12 méter
Tengelytáv 2,3 méter
Gyártási év 1938
Példányszám 10 darab

Hivatkozások

További információ a Wikipédia oldalán

Képek

Források: Wikipédia, Google