Történeti háttér és gyártás
Az SNCF Class BB 63000 dízelmozdonyokat az 1950-es években fejlesztették ki, hogy kielégítsék a francia vasúti hálózat növekvő igényeit. A mozdonyokat az 1953-as évben kezdték gyártani. A vasúttársaságok számára egyre fontosabbá vált a hatékony és megbízható dízelmozdonyok beszerzése, melyek a gőzmozdonyoknál gazdaságosabban üzemeltek és könnyebben karbantarthatók voltak.
Az SNCF (Société Nationale des Chemins de fer Français), vagyis a francia állami vasúttársaság megrendelésére készült a típus. Gyártását a Brissonneau et Lotz és a CEM (Constructions Electriques de la Mediteranee) cégek végezték. Összesen 405 darab BB 63000 mozdony készült a gyártási időszak alatt.
Technikai jellemzők
A BB 63000 típusú mozdonyok dízel-elektromos hajtásúak, ami azt jelenti, hogy a dízel motor egy generátort hajt meg, amely az elektromos áramot termeli a villanymotorok számára. Ennek a rendszernek az egyik előnye, hogy alacsonyabb karbantartási költségekkel jár, mint a hagyományos gőzmozdonyok.
- Maximális sebesség: 120 km/h
- Teljesítmény: 825 kW (1106 lóerő)
- Tengelyelrendezés: B’B’
- Méretek: Hossz: 14,68 m
- Fékrendszer: pneumatikus fékek
Szolgálati történelem
A BB 63000 mozdonyokat először Franciaországban állították szolgálatba, ahol mind személyszállításra, mind teherszállításra használták őket. Az SNCF különböző vonalain teljesítettek szolgálatot, és jelentős szerepet játszottak a vasúti közlekedés modernizációjában a dízelkorszak alatt.
A mozdonyok idővel elavultak, ahogyan az újabb és hatékonyabb típusok megjelentek a piacon. Az 1980-as évek végére és az 1990-es évek elejére a legtöbb BB 63000-est kivonták a forgalomból, bár néhány példány továbbra is szolgálatban maradt speciális feladatokra.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
Néhány BB 63000 mozdony megmaradt múzeumi darabként vagy nosztalgia vonatokban. Ezek közül több Franciaországban található, ahol vasúttörténeti kiállítások részeként tekinthetők meg.
Érdekességek és kulturális hatás
Az SNCF Class BB 63000 mozdonyok ikonikus részei lettek a francia vasúti történelemnek. Számos modellvasúti gyártó készített méretarányos változatokat ebből a típusból, amelyeket a rajongók szívesen gyűjtenek. Bár a filmekben és könyvekben nem kaptak akkora figyelmet, a vasúti modellezés világában jól ismert járművek.
Műszaki adatlap
Járműtípus | Dízelmozdony |
Meghajtás | Dízel |
Korszak | 1946–1969 – Dízelkorszak |
Maximális sebesség | 120 km/h |
Teljesítmény | 825 kW (1106 lóerő) |
Tengelyelrendezés | B’B’ |
Hossz | 14,68 m |
Fékrendszer | Pneumatikus |