Történeti háttér és gyártás
A SNCF Class BB 63400 dízelmozdony az 1950-es évek végén jelent meg Franciaországban, válaszként a növekvő igényekre a dízelmozdonyok iránt, amelyeket a hagyományos gőzmozdonyok leváltására fejlesztettek ki. A mozdonyokat az SNCF (Société Nationale des Chemins de fer Français), Franciaország állami vasúttársasága rendelte meg. A gyártást az 1959-es évben kezdték meg, és a mozdonyokat egészen 1975-ig gyártották.
A BB 63400 sorozatot az Alsthom vállalat tervezte és gyártotta, amely ma Alstom néven ismert. A sorozat összesen 105 példányt foglal magában. Ezeket a mozdonyokat elsősorban Franciaországban használták, de néhány darab exportáltak külföldre is.
Technikai jellemzők
A SNCF Class BB 63400 dízelmozdonyok dízel-elektromos hajtásrendszerrel rendelkeznek. Ez a rendszer magában foglal egy dízelmotort, amely egy generátort hajt meg, a generátor pedig elektromos áramot termel a mozdony villanymotorjai számára.
– Teljesítmény: 590 kW
– Tengelyelrendezés: Bo’Bo’
– Maximális sebesség: 105 km/h
– Méret:
– Hossz: 14,68 méter
– Magasság: 4,19 méter
– Férőhely: A mozdony nem utasszállításra készült, így nincs meghatározott utasférőhely.
– Fékrendszer: Pneumatikus fék
– Vezérlés: Kézi vezérlés, modernizált példányokon esetenként automatikus rendszerekkel.
Szolgálati történelem
A BB 63400 sorozatú mozdonyokat elsősorban teherszállításra használták. A mozdonyok Franciaország szinte minden részén szolgálatban voltak, különösen fontos szerepet játszottak a nehéz teherszállítmányok lebonyolításában. A mozdonyok a fejlesztésük óta tartó tartós és megbízható szolgálatuknak köszönhetően a francia vasúti közlekedés fontos részévé váltak.
A kivonásukat a szolgálatból fokozatosan kezdték el a 2000-es évek elején, a modern dízel- és elektromos mozdonyok megjelenésével. A sorozat bizonyos darabjai azonban még mindig aktív szolgálatban vannak különböző vasúti vállalatoknál vagy nosztalgia célokra.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
Számos BB 63400 mozdonyt megőriztek történelmi jelentőségük miatt. Ezek a gépek gyakran részt vesznek nosztalgiavonatokban és különféle vasúti eseményeken Franciaországban. Néhány példány múzeumi kiállításon is megtekinthető, ahol bemutatják a francia vasúttörténet e jelentős korszakát.
Érdekességek és kulturális hatás
A BB 63400 mozdonyok beceneve „Makkszemű” (Chignon) volt, a jellegzetes homlokzati formájuk miatt. A mozdonyok Franciaország vasúttörténetének ikonikus darabjai, és gyakran szerepelnek modellvasutakon is. Számos modellgyártó készített méretarányos verziókat a BB 63400-ból, ami tovább növelte a mozdony rajongói bázisát.
Műszaki adatlap
Járműtípus | Dízelmozdony |
Meghajtás | Dízel |
Korszak | 1946–1969 – Dízelkorszak |
Teljesítmény | 590 kW |
Tengelyelrendezés | Bo’Bo’ |
Maximális sebesség | 105 km/h |
Hossz | 14,68 m |
Magasság | 4,19 m |
Fékrendszer | Pneumatikus fék |