SNCF Class BB 63400 dízelmozdony

Az SNCF Class BB 63400 dízelmozdony a francia vasúti hálózat egyik szívós tagja, amelyet a hatékony teherszállításra terveztek, és a megbízhatóságot testesíti meg.

Történeti háttér és gyártás

A SNCF Class BB 63400 dízelmozdony az 1950-es évek végén jelent meg Franciaországban, válaszként a növekvő igényekre a dízelmozdonyok iránt, amelyeket a hagyományos gőzmozdonyok leváltására fejlesztettek ki. A mozdonyokat az SNCF (Société Nationale des Chemins de fer Français), Franciaország állami vasúttársasága rendelte meg. A gyártást az 1959-es évben kezdték meg, és a mozdonyokat egészen 1975-ig gyártották.

A BB 63400 sorozatot az Alsthom vállalat tervezte és gyártotta, amely ma Alstom néven ismert. A sorozat összesen 105 példányt foglal magában. Ezeket a mozdonyokat elsősorban Franciaországban használták, de néhány darab exportáltak külföldre is.

Technikai jellemzők

A SNCF Class BB 63400 dízelmozdonyok dízel-elektromos hajtásrendszerrel rendelkeznek. Ez a rendszer magában foglal egy dízelmotort, amely egy generátort hajt meg, a generátor pedig elektromos áramot termel a mozdony villanymotorjai számára.

Teljesítmény: 590 kW
Tengelyelrendezés: Bo’Bo’
Maximális sebesség: 105 km/h
Méret:
Hossz: 14,68 méter
Magasság: 4,19 méter
Férőhely: A mozdony nem utasszállításra készült, így nincs meghatározott utasférőhely.
Fékrendszer: Pneumatikus fék
Vezérlés: Kézi vezérlés, modernizált példányokon esetenként automatikus rendszerekkel.

Szolgálati történelem

A BB 63400 sorozatú mozdonyokat elsősorban teherszállításra használták. A mozdonyok Franciaország szinte minden részén szolgálatban voltak, különösen fontos szerepet játszottak a nehéz teherszállítmányok lebonyolításában. A mozdonyok a fejlesztésük óta tartó tartós és megbízható szolgálatuknak köszönhetően a francia vasúti közlekedés fontos részévé váltak.

A kivonásukat a szolgálatból fokozatosan kezdték el a 2000-es évek elején, a modern dízel- és elektromos mozdonyok megjelenésével. A sorozat bizonyos darabjai azonban még mindig aktív szolgálatban vannak különböző vasúti vállalatoknál vagy nosztalgia célokra.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

Számos BB 63400 mozdonyt megőriztek történelmi jelentőségük miatt. Ezek a gépek gyakran részt vesznek nosztalgiavonatokban és különféle vasúti eseményeken Franciaországban. Néhány példány múzeumi kiállításon is megtekinthető, ahol bemutatják a francia vasúttörténet e jelentős korszakát.

Érdekességek és kulturális hatás

A BB 63400 mozdonyok beceneve „Makkszemű” (Chignon) volt, a jellegzetes homlokzati formájuk miatt. A mozdonyok Franciaország vasúttörténetének ikonikus darabjai, és gyakran szerepelnek modellvasutakon is. Számos modellgyártó készített méretarányos verziókat a BB 63400-ból, ami tovább növelte a mozdony rajongói bázisát.

Műszaki adatlap

Járműtípus Dízelmozdony
Meghajtás Dízel
Korszak 1946–1969 – Dízelkorszak
Teljesítmény 590 kW
Tengelyelrendezés Bo’Bo’
Maximális sebesség 105 km/h
Hossz 14,68 m
Magasság 4,19 m
Fékrendszer Pneumatikus fék

Hivatkozások

https://en.wikipedia.org/wiki/SNCF_Class_BB_63400