SNCF Class BB 63500 dízelmozdony

Az SNCF Class BB 63500 dízelmozdony a francia vasutak egyik meghatározó tagja, amely megbízhatóságával és sokoldalúságával vált a tehervonatok egyik kedvencévé.

Történeti háttér és gyártás

Az SNCF Class BB 63500 dízelmozdony az SNCF, vagyis a francia nemzeti vasúttársaság megrendelésére készült. Az 1956-tól kezdődően gyártották ezeket a mozdonyokat, amelyek a gőzmozdonyok kiváltására és a hálózat korszerűsítésére születtek. A francia vasúti infrastruktúra fejlődése és a hatékonyság növelése érdekében a BB 63500-as sorozat fontos szerepet kapott a vasúti áruszállításban.

A mozdonyokat többek között a Brissonneau et Lotz gyár készítette, amelyek a diesel-vontatásra való áttérés korszakában jelentős technológiai újítást képviseltek. Az összesen 770 darab BB 63500 mozdonyt gyártottak, és elsősorban a franciaországi hálózaton használták őket.

Technikai jellemzők

A BB 63500 sorozatú mozdonyok dízel-elektromos hajtásrendszerrel voltak felszerelve, amely az akkori korszerű igényeknek és követelményeknek megfelelően készült. A mozdonyokat egy MGO V16 BSHR dízelmotor hajtotta, amely 825 lóerő teljesítményre volt képes. A maximális sebessége 90 km/h volt, amely elegendőnek bizonyult a teher- és személyszállítási igények kielégítésére.

A mozdonynak B’B’ tengelyelrendezése volt, ami két egymástól függetlenül mozgó forgóvázat jelentett. A BB 63500 hosszúsága körülbelül 14,68 méter, magassága 4,3 méter, és a tömege 68 tonna volt.

Szolgálati történelem

Az SNCF Class BB 63500 mozdonyokat széles körben alkalmazták Franciaország különböző vasútvonalain. Elsősorban tehervonatok vontatására használták, de előfordult, hogy személyszállító vonatokat is kiszolgáltak, különösen ott, ahol a villamos vontatás nem volt megvalósítható. A mozdonyokat a 2000-es évek elején kezdték el fokozatosan kivonni a forgalomból, bár néhány példány még mindig aktív szolgálatban áll a kisebb vasúttársaságoknál és ipari területeken.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

Több BB 63500 sorozatú mozdonyt is megőriztek Franciaországban, és jelenleg múzeumban vagy nosztalgikus vonatokban üzemelnek. Ezek a mozdonyok gyakran szerepelnek vasúti fesztiválokon és különleges eseményeken, ahol a vasúttörténet iránt érdeklődők közelről is megtekinthetik őket.

Érdekességek és kulturális hatás

Az SNCF Class BB 63500 mozdonyok köznyelvi beceneve „Nez Cassé”, vagyis „Törött orr”, amely a jellegzetes, szögletes formájára utal. A mozdony népszerű a modellvasúti rajongók körében is, különböző méretarányos modelleket készítettek róla több gyártó, mint például a Märklin és a Roco. Bár a mozdonyok elsősorban teherszolgálatra készültek, jellegzetes alakjuk és történelmük miatt kulturális szimbólumnak számítanak Franciaországban.

Műszaki adatlap

Járműtípus Dízelmozdony
Meghajtás Dízel
Korszak 1946–1969 – Dízelkorszak
Gyártási év 1956
Maximális sebesség 90 km/h
Teljesítmény 825 LE
Tengelyelrendezés B’B’
Hosszúság 14,68 m
Magasság 4,3 m
Tömeg 68 tonna

Hivatkozások

SNCF Class BB 63500 – Wikipédia