Történeti háttér és gyártás
Az SNCF Class BB 66700 dízelmozdonyokat a francia állami vasúttársaság, az SNCF számára gyártották. Ezek a mozdonyok az 1980-as évek közepén jelentek meg, válaszul a növekvő igényekre a hatékonyabb és megbízhatóbb dízel vontatású járművek iránt. Az SNCF megrendelése alapján a mozdonyokat az Alsthom gyártotta, mely jelentős szerepet játszott a francia vasúti járművek fejlesztésében.
A gyártás 1985-ben kezdődött, és rövid idő alatt sikerült több mint 50 darab ilyen mozdonyt előállítani. A BB 66700-as sorozat a BB 66000-es sorozat továbbfejlesztett változata volt, amely szintén sikeresnek bizonyult.
Technikai jellemzők
Az SNCF Class BB 66700 egy dízel-elektromos meghajtású mozdony. Ez azt jelenti, hogy a dízelmotor egy generátort hajt meg, amely elektromos áramot termel a kerékpárokat hajtó motorok számára. A mozdony tengelyelrendezése B’B’, ami azt jelenti, hogy mindkét forgóvázán két-két tengely található. A mozdony maximális sebessége 120 km/h.
A teljesítmény szempontjából a BB 66700 lenyűgöző adatokkal rendelkezik, több ezer lóerős motorja lehetővé teszi a terjedelmes és nehéz tehervonatok vontatását. Az SNCF ezeket a mozdonyokat elsősorban tehervonatok továbbítására használta, de néha személyszállító vonatokhoz is alkalmazták őket.
Szolgálati történelem
Az SNCF Class BB 66700 mozdonyokat széles körben használták Franciaország vasúthálózatán. Elsősorban tehervonatok továbbítására alkalmazták, de időnként személyszállító szolgálatba is álltak, főként világtól elzárt vidéki területeken. Az SNCF által használt mozdonyok sokáig a francia vasúti közlekedés fontos részei maradtak, mielőtt fokozatosan leváltották őket modernebb gépekre.
A kivonásuk ütemezése a 2000-es évektől kezdődött, amint újabb és hatékonyabb típusok váltak elérhetővé. A BB 66700-as sorozat több darabja azonban még mindig aktív szolgálatban van, vagy tartalékként áll készenlétben.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
Jelenleg nincs információ arról, hogy az SNCF Class BB 66700 mozdonyok közül bármelyik is múzeumban lenne kiállítva vagy nosztalgiavonatokban részt venne. Azonban, tekintve a típus történelmi jelentőségét, nem kizárt, hogy a közeljövőben ilyen kezdeményezések indulhatnak.
Érdekességek és kulturális hatás
Bár az SNCF Class BB 66700 mozdonyok nem tettek szert olyan széles körű ismertségre, mint néhány ikonikusabb társuk, mégis népszerűek voltak a vasútbarátok körében. A típus nem rendelkezik jelentős megjelenéssel filmekben vagy könyvekben, de a vasútmodellezők számára elérhetők méretarányos verziók, melyek az eredeti vonat részletes másolatai.
Műszaki adatlap
Járműtípus | Dízelmozdony |
Meghajtás | Dízel |
Korszak | 1970–1999 – Modern járművek |
Gyártási év | 1985 |
Maximális sebesség | 120 km/h |
Hivatkozások
Képek
Források: Wikipédia, Google