SNCF Class BB 67000 dízelmozdony

Az SNCF Class BB 67000 dízelmozdony a francia vasút egyik ikonikus szereplője, amely megbízhatóságával és sokoldalúságával hódította meg a sínpályákat a múlt század második felében.

Történeti háttér és gyártás

Az SNCF Class BB 67000 egy jelentős dízelmozdonytípus, amely az 1960-as években került gyártásra Franciaországban, hogy kielégítse a non-elektromos vasútvonalakon való közlekedés igényét. A mozdonyokat a francia Alstom cég gyártotta, és a Société Nationale des Chemins de fer Français (SNCF) vasúttársaság megrendelésére készültek. A gyártás 1963-ban kezdődött, és a cél az volt, hogy egy megbízható és erőteljes dízelmozdony álljon rendelkezésre. A BB 67000 sorozatból összesen 120 darab készült, amelyeket főként a francia belföldi vasúti közlekedésben alkalmaztak.

Technikai jellemzők

A BB 67000 sorozat dízelmozdonyai több szempontból is figyelemre méltóak. Dízelmotorral rendelkeznek, amely egy 2,500 lóerős SACM-Wärtsilä motor, hogy jelentős teljesítményt biztosítson. A mozdonyok B’B’ tengelyelrendezésűek, ami azt jelenti, hogy négy kerékpár van, mindegyik két hajtott kerékkel. A maximális sebességük 140 km/h, ami alkalmassá tette őket úgy a személy-, mint a teherszállításra.

A mozdonyok méretei is jelentősek: 17,09 méter hosszúak. A futóművek között 8,6 méteres a tengelytáv. Modern fékrendszerrel és kényelmes vezetőfülkével rendelkeztek, továbbá felszereltek voltak a korszerű mozdonyvezérlési berendezésekkel, amelyek megkönnyítették a vezetést.

Szolgálati történelem

Az SNCF BB 67000 mozdonyok sokoldalúan alkalmazhatók voltak, és Franciaország különböző vasútvonalain szolgáltak. Elsősorban a nem villamosított fővonalakon használták őket, mind személy- és teherszállító vonatok vontatására. Az erős motor és a megbízható konstrukció azt jelentette, hogy különösen előnyösek voltak a hegyi vonalakon. A mozdonyokat a 2000-es évek elejéig rendszeresen használták, majd fokozatosan kivonták őket a forgalomból, ahogy a modern technológiával felszerelt mozdonyok vették át a helyüket.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

Az SNCF BB 67000-es mozdonyok közül több is megmaradt múzeumi kiállítás céljából. Franciaországban különböző vasúti múzeumokban, valamint nosztalgiavonatokkal kapcsolatos rendezvényeken lehet őket megtekinteni. Ezek a megőrzött példányok a technikai fejlődés és a vasúti történelem fontos részei, és továbbra is érdeklődést keltenek a látogatók körében.

Érdekességek és kulturális hatás

  • A BB 67000 sorozat beceneve a „nez cassé,” azaz „törött orr,” a jellegzetes mozdonyforma miatt, amely hasonló a francia villamos mozdonyokhoz.
  • Modellvasútgyártók is felfigyeltek erre a típusra, és több méretarányos modell is elérhető a vasúti modellezés rajongói számára.

Műszaki adatlap

Járműtípus Dízelmozdony
Meghajtás Dízel
Korszak 1946–1969 – Dízelkorszak
Teljesítmény 2,500 lóerő
Maximális sebesség 140 km/h
Tengelyelrendezés B’B’
Hossz 17,09 méter
Tengelytáv 8,6 méter

Hivatkozások

https://en.wikipedia.org/wiki/SNCF_Class_BB_67000

Képek

Források: Wikipédia, Google