Történeti háttér és gyártás
A SNCF Class BB 67400 dízelmozdonyok az 1960-as évek végén jelentek meg, hogy kielégítsék a Franciaország nemzeti vasúttársasága, az SNCF igényeit. A mozdonyok célja az volt, hogy korszerűbb és hatékonyabb lehetőséget biztosítsanak a vasúti közlekedés számára. A gyártást a francia Alsthom vállalat végezte 1969-től kezdődően. Az összesen 232 darab legtöbb példánya a személy- és teherszállításban is részt vett Franciaország különböző régióiban.
Technikai jellemzők
A SNCF Class BB 67400 egy dízelmozdony, amely 2450 lóerős teljesítménnyel rendelkezik. A hajtás egy 16 hengeres Pielstick dízelmotoron alapul. Maximális sebessége elérheti a 140 km/h-t. A mozdony tengelyelrendezése Bo-Bo, ami azt jelenti, hogy mind a négy tengely külön-külön hajtott. Az üzemanyag-tartály kapacitása lehetővé teszi, hogy hosszabb távokat is megtegyen újratöltés nélkül. A mozdonyok korszerű fékrendszerrel és légkondicionáló berendezéssel vannak felszerelve, amelyek kényelmet biztosítanak a mozdonyvezetők számára.
- Tengelyelrendezés: Bo-Bo
- Maximális sebesség: 140 km/h
- Motor: 16 hengeres Pielstick dízelmotor
- Teljesítmény: 2450 LE
Szolgálati történelem
A BB 67400 sorozatú mozdonyok széles körben használtak voltak Franciaország különböző vasúthálózatain. Mind személyszállító, mind pedig teherszállító vonalakon közlekedtek, beleértve a regionális és intercity vonalakat is. Bár a modernizáció során sok mozdonyt lecseréltek elektromos vagy modernebb dízelmozdonyokra, néhány még mindig szolgálatban van, főként olyan területeken, ahol az elektromos infrastruktúra kiépítése nehézségekbe ütközik.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
A BB 67400 sorozatú mozdonyok közül több megőrzésre került, néhány múzeumok tulajdonában van, míg mások még mindig alkalmi nosztalgiajáratokon vesznek részt Franciaország különböző helyszínein.
Érdekességek és kulturális hatás
A BB 67400 mozdonyok a francia vasút történetének ikonikus darabjaivá váltak. Modellvasúti változataik is népszerűek, több gyártó is készítette a mozdony méretarányos mását, így a vasútmodell-rajongók körében is elterjedt. Noha a filmekben és könyvekben való megjelenésük ritka, mégis egyfajta nosztalgikus érzést keltenek azok számára, akik emlékeznek a vasúti közlekedés ezen szakaszára.
Műszaki adatlap
Járműtípus | Dízelmozdony |
Meghajtás | Dízel |
Korszak | 2000–napjaink – Automatizálás |
Maximális sebesség | 140 km/h |
Teljesítmény | 2450 LE |
Tengelyelrendezés | Bo-Bo |
Gyártás kezdete | 1969 |
Hivatkozások
Képek
Források: Wikipédia, Google