Történeti háttér és gyártás
A SNCF Class BB 8500 sorozatú elektromos mozdonyokat az 1960-as évek elején kezdték el fejleszteni Franciaországban az SNCF, azaz a francia államvasutak számára. A gyártás célja az volt, hogy erőteljes és megbízható elektromos mozdonyokat biztosítsanak, amelyek alkalmasak mind személy, mind áruszállításra az elektromosított vonalakon. A gyártást az Alsthom, egy jelentős francia vasúti járműgyártó vállalat végezte.
1964-ben kezdődött a mozdonyok gyártása, és összesen 146 darab készült ebből a típusból egészen 1974-ig. A BB 8500 sorozat tagjai az úgynevezett „BB Jacquemin” elrendezésű mozdonyok közé tartoznak, neve a tervezőjükre, André Jacquemine-re utal. Ezek a mozdonyok a több áramnemű francia vasúti hálózaton való felhasználás céljából készültek.
Technikai jellemzők
A SNCF Class BB 8500 mozdony egy kétáramnemű elektromos mozdony. Képes működni mind a 1500 V egyenáramú, mind a 25 kV, 50 Hz váltakozó áramú rendszeren, ami jelentős rugalmasságot biztosít a francia vasúti hálózaton.
Főbb technikai jellemzői:
– Tengelyelrendezés: BB (négy tengely, mindegyik hajtott)
– Teljesítmény: Körülbelül 2940 kW
– Maximális sebesség: 100 km/h
– Hossz: 14,40 méter
– Tömeg: Megközelítőleg 80 tonna
– Fékrendszer: Elektromos és légfék kombináció
– Vezérlés: Kézi vezérlésú, de modernizálható automatikus rendszerekre
– Felszereltség: Alapvető komfort, elsősorban áruszállításra és elővárosi személyszállításra tervezték
Szolgálati történelem
A BB 8500 sorozatú mozdonyok széles körben elterjedtek a francia vasúti vonalakon. Elsősorban az elővárosi és regionális személyszállító vonatok mellett áruszállító járatok vontatására használták őket. Az évtizedek során a mozdonyokat fokozatosan kivonták a forgalomból, ahogy modernebb és hatékonyabb járművek váltották fel őket. Az utolsó darabok a 2000-es évek elején kerültek tartós tárolásba vagy selejtezésre.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
Néhány mozdony megőrzésre került a vasúti múzeumokban és vasúti rajongók által fenntartott gyűjteményekben. Az egyik legismertebb megőrzött példány Franciaországban található, ahol a múzeumok és a rajongói közösségek aktívan törekednek a mozdonyok bemutatására nosztalgia- és múzeumi vonatok keretében.
Érdekességek és kulturális hatás
A BB 8500 sorozatú mozdonyok jelentős szerepet játszottak a francia vasút történetében, különösen az 1960-as és 1990-es évek között. Kulturális szempontból nem csak a vasúti közlekedés technológiai fejlődésének korai szakaszát képviselik, hanem a francia ipari dizájn történetében is ikonikus helyet foglalnak el. Modellvasúti elterjedtségük révén széles körben ismertté váltak a vasútmodellezők körében is.
Műszaki adatlap
Járműtípus | Elektromos mozdony |
Meghajtás | Elektromos |
Korszak | 1946–1969 – Dízelkorszak |
Tengelyelrendezés | BB |
Teljesítmény | 2940 kW |
Maximális sebesség | 100 km/h |
Hossz | 14,40 méter |
Tömeg | 80 tonna |
Fékrendszer | Elektromos és légfék |
Hivatkozások
A SNCF Class BB 8500 Wikipédián
Képek
Források: Wikipédia, Google