„SNCF Class BB 8500 elektromos mozdony”

Az SNCF Class BB 8500 elektromos mozdony a francia vasúthálózat megbízható munkalova volt, amely az 1960-as évektől kezdve sok éven át biztosította a zökkenőmentes személy- és teherforgalmat.

Történeti háttér és gyártás

A SNCF Class BB 8500 sorozatú elektromos mozdonyokat az 1960-as évek elején kezdték el fejleszteni Franciaországban az SNCF, azaz a francia államvasutak számára. A gyártás célja az volt, hogy erőteljes és megbízható elektromos mozdonyokat biztosítsanak, amelyek alkalmasak mind személy, mind áruszállításra az elektromosított vonalakon. A gyártást az Alsthom, egy jelentős francia vasúti járműgyártó vállalat végezte.

1964-ben kezdődött a mozdonyok gyártása, és összesen 146 darab készült ebből a típusból egészen 1974-ig. A BB 8500 sorozat tagjai az úgynevezett „BB Jacquemin” elrendezésű mozdonyok közé tartoznak, neve a tervezőjükre, André Jacquemine-re utal. Ezek a mozdonyok a több áramnemű francia vasúti hálózaton való felhasználás céljából készültek.

Technikai jellemzők

A SNCF Class BB 8500 mozdony egy kétáramnemű elektromos mozdony. Képes működni mind a 1500 V egyenáramú, mind a 25 kV, 50 Hz váltakozó áramú rendszeren, ami jelentős rugalmasságot biztosít a francia vasúti hálózaton.

Főbb technikai jellemzői:

Tengelyelrendezés: BB (négy tengely, mindegyik hajtott)
Teljesítmény: Körülbelül 2940 kW
Maximális sebesség: 100 km/h
Hossz: 14,40 méter
Tömeg: Megközelítőleg 80 tonna
Fékrendszer: Elektromos és légfék kombináció
Vezérlés: Kézi vezérlésú, de modernizálható automatikus rendszerekre
Felszereltség: Alapvető komfort, elsősorban áruszállításra és elővárosi személyszállításra tervezték

Szolgálati történelem

A BB 8500 sorozatú mozdonyok széles körben elterjedtek a francia vasúti vonalakon. Elsősorban az elővárosi és regionális személyszállító vonatok mellett áruszállító járatok vontatására használták őket. Az évtizedek során a mozdonyokat fokozatosan kivonták a forgalomból, ahogy modernebb és hatékonyabb járművek váltották fel őket. Az utolsó darabok a 2000-es évek elején kerültek tartós tárolásba vagy selejtezésre.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

Néhány mozdony megőrzésre került a vasúti múzeumokban és vasúti rajongók által fenntartott gyűjteményekben. Az egyik legismertebb megőrzött példány Franciaországban található, ahol a múzeumok és a rajongói közösségek aktívan törekednek a mozdonyok bemutatására nosztalgia- és múzeumi vonatok keretében.

Érdekességek és kulturális hatás

A BB 8500 sorozatú mozdonyok jelentős szerepet játszottak a francia vasút történetében, különösen az 1960-as és 1990-es évek között. Kulturális szempontból nem csak a vasúti közlekedés technológiai fejlődésének korai szakaszát képviselik, hanem a francia ipari dizájn történetében is ikonikus helyet foglalnak el. Modellvasúti elterjedtségük révén széles körben ismertté váltak a vasútmodellezők körében is.

Műszaki adatlap

Járműtípus Elektromos mozdony
Meghajtás Elektromos
Korszak 1946–1969 – Dízelkorszak
Tengelyelrendezés BB
Teljesítmény 2940 kW
Maximális sebesség 100 km/h
Hossz 14,40 méter
Tömeg 80 tonna
Fékrendszer Elektromos és légfék

Hivatkozások

A SNCF Class BB 8500 Wikipédián

Képek

Források: Wikipédia, Google