Történeti háttér és gyártás
Az SNCF Class BB 9200 egy ikonikus elektromos mozdony, amelyet az SNCF (Francia Nemzeti Vasúttársaság) számára terveztek. A gyártást 1958-ban kezdték meg, a mozdonyt a francia Alsthom vállalat készítette a francia vasutak növekvő igényeinek kielégítésére. A BB 9200 sorozat a francia vasúthálózat korszerűsítésének egyik fontos eleme volt, amely a nagy sebességű vonatközlekedés fejlődését is elősegítette. A szériából összesen 92 darab készült.
Technikai jellemzők
A BB 9200 egy elektromos mozdony, amelyet 1,5 kV egyenáramú rendszerű villamos energiával üzemeltetnek. A tengelyelrendezés BB, ami azt jelzi, hogy két forgóváz négy tengellyel rendelkezik. A mozdony maximális sebessége 160 km/h, ami a maga idejében jelentős teljesítménynek számított. A mozdony hossza körülbelül 16,2 méter, és az 1960-as évek egyik legkorszerűbb gépeként tartották számon.
Szolgálati történelem
A BB 9200 mozdonyokat elsősorban Franciaországban alkalmazták, ahol gyorsvonatok és távolsági szolgáltatások üzemeltetésében játszottak kulcsszerepet. A mozdonyok megbízható működésük és hatékony teljesítményük miatt igen népszerűek voltak, és hosszú évekig szolgálták az SNCF hálózatát. A 2000-es években kezdődött el a széria fokozatos kivonása a forgalomból, amikor a modern nagy sebességű vonatok, mint például a TGV, átvették a helyüket.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
Több BB 9200 mozdonyt megőriztek, és ma is megtekinthetők különböző múzeumokban vagy nosztalgiavonatokban. Például a franciaországi Mulhouse-i Vasúti Múzeumban található egy működőképes darab, amely részt vesz különböző történelmi vasúti rendezvényeken.
Érdekességek és kulturális hatás
A BB 9200 mozdonyok jelentős kulturális hatást gyakoroltak, Franciaország vasúti történelemének szimbólumaivá váltak. Számos modellvasúti gyártó készített méretarányos modelljeiket, amelyek népszerűek a vasútmodellezők körében. A mozdonyok becenevet is kaptak, például „BB Jacquemin” néven ismerték őket a tervező Paul Jacquemin után.
Műszaki adatlap
Járműtípus | Elektromos mozdony |
Meghajtás | Elektromos |
Korszak | 1946–1969 – Dízelkorszak |
Gyártási év | 1958 |
Maximális sebesség | 160 km/h |
Tengelyelrendezés | BB |
Gyártó | Alsthom |
Példányszám | 92 |