Történeti háttér és gyártás
Az SNCF Class BB 9400 típusú elektromos mozdonyt a francia államvasutak (SNCF) rendelte meg, válaszként az 1950-es és 1960-as évek vasúti közlekedési igényeire. A mozdonyokat az Alstom gyártotta, amely Franciaországban jelentős szereplő volt a vasúti járműgyártásban. Az első példányokat 1967-ben kezdték el gyártani, hogy az egyenáramú vasútvonalakon teljesítsenek szolgálatot, különösen a dél-franciaországi szakaszokon. Összesen 134 mozdony készült ebből a sorozatból.
Technikai jellemzők
Az SNCF Class BB 9400 mozdony egy elektromos hajtású jármű. Az elektromos rendszere 1500 V egyenáramra épül, amely az akkoriban elterjedt szabvány volt a francia vasutakon. A mozdony maximális sebessége 100 km/h, ami lehetővé tette, hogy mind személy-, mind pedig tehervonatok elé kapcsolva hatékonyan közlekedjen. A tengelyelrendezése Bo-Bo, ami azt jelenti, hogy mindkét forgóvázán két-két hajtott tengely található. A mozdony hossza 14,27 méter, míg súlya körülbelül 66 tonna. A mozdonyok különféle szolgáltatásokat nyújthattak, beleértve az automata fékrendszert és a modern vezérlési mechanizmusokat.
Szolgálati történelem
A BB 9400 mozdonyok főként a dél-franciaországi vasútvonalakon szolgáltak, ahol rendkívül megbízhatóak és népszerűek voltak. Az évek folyamán részt vettek személy- és teherszállítási feladatokban egyaránt. A mozdonyok kivonását a forgalomból a 2000-es évek elején kezdték meg, amikor modernebb és hatékonyabb típusok vették át a helyüket. Mindazonáltal néhány példány tovább szolgált különleges vonatok esetében.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
Több SNCF Class BB 9400 mozdony is megőrzésre került Franciaországban, különféle vasúti múzeumokban. Néhány közülük működőképes állapotban maradt, és nosztalgiavonatok részeként is láthatóak, így továbbra is betekintést nyújtanak a vasúti történelem ezen korszakába.
Érdekességek és kulturális hatás
Bár a BB 9400 mozdonyok nem rendelkeztek különösen széles körben ismert becenevekkel, technikai megbízhatóságuk miatt tisztelet övezte őket a vasúti közösségen belül. Modellvasúti gyártók is készítettek méretarányos változatokat, amelyek tovább növelték a mozdonyok népszerűségét a vasútmodellezés kedvelői között.
Műszaki adatlap
Járműtípus | Elektromos mozdony |
Meghajtás | Elektromos |
Korszak | 1946–1969 – Dízelkorszak |
Maximális sebesség | 100 km/h |
Hossz | 14,27 m |
Tömeg | 66 tonna |
Tengelyelrendezés | Bo-Bo |
Feszültség | 1500 V DC |
Hivatkozások
Képek
Források: Wikipédia, Google