SNCF Class BB 9400 elektromos mozdony

Az SNCF Class BB 9400 elektromos mozdonyok a francia vasúti történelem fontos szereplői voltak, kompakt kialakításuknak és sokoldalúságuknak köszönhetően ideálisak a könnyű személy- és teherszállító vonatokhoz.

Történeti háttér és gyártás

Az SNCF Class BB 9400 típusú elektromos mozdonyt a francia államvasutak (SNCF) rendelte meg, válaszként az 1950-es és 1960-as évek vasúti közlekedési igényeire. A mozdonyokat az Alstom gyártotta, amely Franciaországban jelentős szereplő volt a vasúti járműgyártásban. Az első példányokat 1967-ben kezdték el gyártani, hogy az egyenáramú vasútvonalakon teljesítsenek szolgálatot, különösen a dél-franciaországi szakaszokon. Összesen 134 mozdony készült ebből a sorozatból.

Technikai jellemzők

Az SNCF Class BB 9400 mozdony egy elektromos hajtású jármű. Az elektromos rendszere 1500 V egyenáramra épül, amely az akkoriban elterjedt szabvány volt a francia vasutakon. A mozdony maximális sebessége 100 km/h, ami lehetővé tette, hogy mind személy-, mind pedig tehervonatok elé kapcsolva hatékonyan közlekedjen. A tengelyelrendezése Bo-Bo, ami azt jelenti, hogy mindkét forgóvázán két-két hajtott tengely található. A mozdony hossza 14,27 méter, míg súlya körülbelül 66 tonna. A mozdonyok különféle szolgáltatásokat nyújthattak, beleértve az automata fékrendszert és a modern vezérlési mechanizmusokat.

Szolgálati történelem

A BB 9400 mozdonyok főként a dél-franciaországi vasútvonalakon szolgáltak, ahol rendkívül megbízhatóak és népszerűek voltak. Az évek folyamán részt vettek személy- és teherszállítási feladatokban egyaránt. A mozdonyok kivonását a forgalomból a 2000-es évek elején kezdték meg, amikor modernebb és hatékonyabb típusok vették át a helyüket. Mindazonáltal néhány példány tovább szolgált különleges vonatok esetében.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

Több SNCF Class BB 9400 mozdony is megőrzésre került Franciaországban, különféle vasúti múzeumokban. Néhány közülük működőképes állapotban maradt, és nosztalgiavonatok részeként is láthatóak, így továbbra is betekintést nyújtanak a vasúti történelem ezen korszakába.

Érdekességek és kulturális hatás

Bár a BB 9400 mozdonyok nem rendelkeztek különösen széles körben ismert becenevekkel, technikai megbízhatóságuk miatt tisztelet övezte őket a vasúti közösségen belül. Modellvasúti gyártók is készítettek méretarányos változatokat, amelyek tovább növelték a mozdonyok népszerűségét a vasútmodellezés kedvelői között.

Műszaki adatlap

Járműtípus Elektromos mozdony
Meghajtás Elektromos
Korszak 1946–1969 – Dízelkorszak
Maximális sebesség 100 km/h
Hossz 14,27 m
Tömeg 66 tonna
Tengelyelrendezés Bo-Bo
Feszültség 1500 V DC

Hivatkozások

További információ

Képek

Források: Wikipédia, Google