SNCF Class C 61000 dízelmozdony

Az SNCF Class C 61000 dízelmozdony a francia vasutak történetében fontos szerepet játszott, mivel hatékony teljesítménye révén hozzájárult a dízeltechnológia elterjedéséhez az országban.

Történeti háttér és gyártás

Az SNCF Class C 61000 sorozatú dízelmozdonyokat az SNCF, a francia államvasút társaság számára fejlesztették ki a második világháború utáni időszakban. A gyártás során az 1950-es év kulcsfontosságú volt, mivel ekkor kezdődött meg a mozdonyok sorozatgyártása. A sorozat fejlesztésének célja az volt, hogy modern, megbízható és hatékony dízelmozdonyokat biztosítsanak, amelyek képesek a korábbi gőzmozdonyokat kiváltani a vasúthálózaton.

A gyártást az Atelier de Construction de Machines de Batignolles (Batignolles gépgyár) végezte Franciaországban. Az alacsonyabb karbantartási igények és a modernizáció iránti igény vezette a tervezőket, hogy dieselmozdonyokat készítsenek, amelyek a vasúthálózat számos vonalán üzemelhetnek.

Technikai jellemzők

Az SNCF Class C 61000 dízelmozdonyok számos technikai újítást tartalmaztak, amelyek megfeleltek a korszak követelményeinek. Ezek a mozdonyok dízelmeghajtásúak voltak, amely gazdaságosabb és kevesebb karbantartást igénylő megoldást jelentett a hagyományos gőzmeghajtással szemben. A mozdonyok teljesítménye és üzemeltetési hatékonysága lehetővé tette, hogy különféle szállítási feladatok ellátására is alkalmasak legyenek.

Bár pontos technikai adatok nem állnak rendelkezésre, általában elmondható, hogy az ilyen típusú mozdonyok jellemzően robosztus szerkezetűek, alacsonyabb üzemanyag-fogyasztással és nagyobb sebességgel rendelkeznek a gőzmozdonyokhoz képest.

Szolgálati történelem

Az SNCF Class C 61000 mozdonyokat főként Franciaországban használták, ahol az SNCF vasúthálózat különböző vonalain teljesítettek szolgálatot. A mozdonyok részt vettek személyszállítási és teherszállítási feladatokban is. A dízelmozdony bevezetése lehetőséget adott a vasúti szolgáltatások hatékonyabbá tételére, különösen ott, ahol a gőzmozdonyok már elavultnak számítottak.

A mozdonyok szolgálati ideje alatt nem csak átalakítások történtek annak érdekében, hogy megfeleljenek a növekvő követelményeknek, hanem újabb technológiákat is integráltak, hogy a mozdonyok továbbra is versenyképesek maradjanak.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

Néhány SNCF Class C 61000 mozdonyt megőriztek, és franciaországi vasúti múzeumokban kiállították őket. Ez lehetőséget ad a rajongóknak és a történelem iránt érdeklődőknek, hogy közelebbről megismerjék ezeket a történelmi járműveket.

Érdekességek és kulturális hatás

  • Az SNCF Class C 61000 mozdonyok népszerűek voltak a modellvasút gyártók körében is, így számos modellező vonalon, diorámában megjelentek.
  • A mozdonyok többször is szerepeltek a francia vasúti történelemről szóló könyvekben és kiállításokon, mint a modernizáció szimbólumai.

Műszaki adatlap

Járműtípus Dízelmozdony
Meghajtás Dízel
Korszak 1946–1969 – Dízelkorszak

Hivatkozások

https://en.wikipedia.org/wiki/SNCF_Class_C_61000

Képek

Források: Wikipédia, Google