SNCF Class CC 21000 elektromos mozdony

Az SNCF Class CC 21000 elektromos mozdony a 1970-es évek innovációját képviselte, amikor a francia vasutak igyekeztek hatékonyabb és környezetbarátabb megoldásokat találni a nagy sebességű vonatok mozgatására.

Történeti háttér és gyártás

Az SNCF Class CC 21000 villamos mozdonyokat a francia Alsthom vállalat fejlesztette és gyártotta. Az 1969-es év különös jelentőséggel bír e típus számára, ugyanis ekkor kezdődött meg a gyártása. A mozdonyok az SNCF (Francia Nemzeti Vasúttársaság) megrendelésére készültek, melyek célja az volt, hogy a különböző áramnemek között is üzemelni tudó, nagy teljesítményű mozdonyokat hozzanak létre.

Összesen 8 darab ilyen mozdony készült. A tervezés és a gyártás során a cél az volt, hogy hatékonyan kiszolgálják a francia vasúti hálózat különböző igényeit, különösen a nemzetközi vonalakon, ahol több áramnemmel kell dolgozniuk.

Technikai jellemzők

A CC 21000 sorozatú mozdonyok elektromos meghajtásúak, és kétféle áramnemet képesek kezelni: 1,5 kV egyenáramot és 25 kV váltóáramot. A mozdony tengelyelrendezése Co’Co’, ami azt jelenti, hogy minden tengelye meghajtott. A maximális sebességük 160 km/h.

A mozdonyok hossza körülbelül 20 méter, és a teljesítményük akár 5450 kW is lehet, ami jelentős erőt biztosít a különböző vonatfajták vontatásához. A CC 21000 sorozatú mozdonyok futóműve és fékrendszere a kor követelményeinek megfelelően került kialakításra.

Szolgálati történelem

Az SNCF Class CC 21000 mozdonyok főként Franciaországban működtek, ahol a nemzetközi vonatok vontatásában játszottak fontos szerepet. A több áramnemes kialakítás lehetővé tette, hogy ezek a mozdonyok különböző nemzetközi vonatokon is működjenek, például Németországba és Svájcba. A szolgálati idejük alatt megbízhatónak bizonyultak, bár a technológiai fejlődés a későbbiekben újabb típusokat eredményezett, amelyek felülmúlták őket.

A mozdonyokat a 2000-es évek elején kezdték kivonni a forgalomból, amikor a modernebb típusok fokozatosan átvették a helyüket.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

Nincs információ arról, hogy a CC 21000 sorozat bármely példánya megmaradt volna a történelem számára. Nem találhatók meg múzeumokban, és nosztalgiavonat-szolgálatban sem vesznek részt.

Érdekességek és kulturális hatás

A CC 21000 sorozat nem vált közismertté sem a médiában, sem a modellvasút-kultúrában. Nem rendelkezik köznyelvi becenevekkel, és nem szerepel jelentős művészeti alkotásokban vagy filmekben.

Modellvasúti gyártók számára sem volt különös érdekesség, mivel a típust első sorban egy speciális funkció ellátására tervezték.

Műszaki adatlap

Járműtípus Elektromos mozdony
Meghajtás Elektromos
Korszak 1970–1999 – Modern járművek
Tengelyelrendezés Co’Co’
Maximális sebesség 160 km/h
Teljesítmény 5450 kW
Gyártási év 1969
Gyártó Alsthom
Példányszám 8

Hivatkozások

Forrás

Képek

Források: Wikipédia, Google