SNCF Class CC 65000 dízelmozdony

Az SNCF Class CC 65000 dízelmozdony az 1950-es évek Franciaországát járta be, megbízhatóságával és erőteljes teljesítményével fontos mérföldkővé vált a vasúti technológia fejlődésében.

Történeti háttér és gyártás

Az SNCF Class CC 65000 dízelmozdonyt azért fejlesztették ki, hogy megfeleljen a francia vasúttársaság, az SNCF (Société Nationale des Chemins de fer Français) igényeinek. A mozdony célja az volt, hogy megbízható dízelhajtású járművet biztosítson a nehéz tehervonatok számára, különösen olyan területeken, ahol az elektromos hajtás nem volt gazdaságosan megvalósítható. A gyártást a Schneider et Cie és a Brissonneau et Lotz cégek végezték, az első példányok 1957-ben készültek el. Az SNCF Class CC 65000 mozdonyokból összesen 20 darabot gyártottak.

Technikai jellemzők

Az SNCF Class CC 65000 egy dízelmozdony, amelyet egy Sulzer 12LDA28 típusú dízelmotor hajt meg. A gép teljesítménye 2,000 lóerő, ami lehetővé teszi, hogy a mozdony akár 120 km/h sebességgel is haladjon. A mozdony tengelyelrendezése Co’Co’, ami azt jelenti, hogy hat tengelye van, mindegyik külön hajtott. A mozdonyok hossza körülbelül 20,19 méter.

  • Teljesítmény: 2,000 lóerő
  • Maximális sebesség: 120 km/h
  • Tengelyelrendezés: Co’Co’
  • Hossz: 20,19 méter

Szolgálati történelem

Az SNCF Class CC 65000 mozdonyokat főként tehervonatok vontatására használták Franciaországban. Kiemelkedtek a nehéz teherszállítási feladatokban, különösen olyan vonalakon, ahol az elektromos üzem nem volt elérhető. Az 1980-as évekre a legtöbb ilyen mozdonyt kivonták a forgalomból, ahogyan az újabb, hatékonyabb dízel- és elektromos mozdonyok elérhetővé váltak.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

Néhány SNCF Class CC 65000 mozdonyt megőriztek múzeumi célokra, és bizonyos francia vasúttörténeti eseményeken, nosztalgiavonatként is részt vesznek. Ezeket általában muzeális társaságok és vasúttörténeti klubok üzemeltetik és tartják karban.

Érdekességek és kulturális hatás

Az SNCF Class CC 65000 mozdonyokat a francia vasúti rajongók körében különösen kedvelték masszív megjelenésük és megbízhatóságuk miatt. Modellvasúti gyártók, mint például a Jouef, népszerű méretarányos modellként kínálták ezeket a mozdonyokat.

Műszaki adatlap

Járműtípus Dízelmozdony
Meghajtás Dízel
Korszak 1946–1969 – Dízelkorszak
Teljesítmény 2,000 lóerő
Maximális sebesség 120 km/h
Tengelyelrendezés Co’Co’
Hossz 20,19 méter

Hivatkozások

https://en.wikipedia.org/wiki/SNCF_Class_CC_65000