Történeti háttér és gyártás
Az SNCF Class CC 65500 egy francia dízelmozdony, melyet az SNCF számára fejlesztettek ki. A francia nemzeti vasúttársaság, az SNCF (Société Nationale des Chemins de fer Français) az 1950-es évek közepén mutatta be ezt a típust azzal a céllal, hogy modern, gazdaságos és hatékony dízelmeghajtású mozdonyokkal lássa el vasúthálózatát, különösen ott, ahol a villamosítás még nem volt gazdaságosan megvalósítható. A mozdonyok gyártása 1955-ben kezdődött. Az összesen 20 példányt a brissaci Alsthom gyár készítette.
Technikai jellemzők
Az SNCF Class CC 65500 dízelmozdony hat tengelyes, az úgynevezett Co’Co’ tengelyelrendezéssel rendelkezik. A hajtásrendszer dízel-elektromos, amely azt jelenti, hogy a dízelmotor generátor által termelt elektromos áramot használja fel a villanymotorok meghajtására. A mozdony maximális sebessége körülbelül 120 km/h, és kifejezetten nagy teljesítményű, hogy megfeleljen az akkori vasút igényeinek.
- Hajtásrendszer: Dízel-elektromos
- Maximális sebesség: 120 km/h
- Tengelyelrendezés: Co’Co’
Szolgálati történelem
Az SNCF Class CC 65500 mozdonyok főként Franciaország területén szolgáltak, feladatuk elsősorban teher- és személyvonatok vontatása volt. A nagy teljesítményű dízelmotorok lehetővé tették számukra, hogy nehéz tehervonatokat is képesek legyenek vontatni, különösen azokban a régiókban, ahol a vasúti vonalak nem voltak villamosítva. Szolgálati idejük alatt jelentős szerepet játszottak a francia vasúthálózat gazdaságos működtetésében.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
Néhány SNCF Class CC 65500 mozdony mára múzeumi darabként fennmaradt. Ezek a gépek gyakran nosztalgiavonatok részeként is megjelennek, így tovább élvezhetik a vasúti rajongók figyelmét és a nagyközönség csodálatát. A francia vasúti múzeumokban, mint például a Cité du Train, több ilyen megőrzött példány is megtekinthető.
Érdekességek és kulturális hatás
A SNCF Class CC 65500 mozdonyok különleges helyet foglalnak el a vasúttörténetben, hiszen ezek a gépek a dízel korszak fontos képviselői voltak. Modellvasúti változataik is megjelentek, így a rajongók otthonaikban is gyűjthetik őket. Ezek a mozdonyok Franciaország vasúti örökségének emblematikus részévé váltak.
Műszaki adatlap
Járműtípus | Dízelmozdony |
Meghajtás | Dízel |
Korszak | 1946–1969 – Dízelkorszak |
Tengelyelrendezés | Co’Co’ |
Maximális sebesség | 120 km/h |