Történeti háttér és gyártás
Az SNCF Class Y 7100 sorozatú dízelmozdonyokat a francia vasúttársaság, a Société Nationale des Chemins de fer Français (SNCF) számára fejlesztették ki. Az első példányt 1958-ban gyártották, ez az időszak a dízeltechnológia egyre növekvő népszerűsége idején volt. A mozdonyokat a franciaországi Brissonneau et Lotz Company készítette, amelyek a kor igényeinek megfelelően tervezték meg az egyszerű és hatékony tolatómozdonyokat.
A Y 7100 sorozat célja az volt, hogy kiszolgálja az ipari és állomási kocsiforgalmat, valamint a kisebb tolatási feladatokat. Összesen 210 darab készült belőle, amelyek főként Franciaországban kerültek üzembe, de néhány más európai vasúttársaság is érdekelt volt irántuk.
Technikai jellemzők
Az SNCF Class Y 7100 egy dízelmozdony, melyet egyszerű kezelhetőség és megbízhatóság jellemzett, ideális tolatási munkákhoz. A mozdonyokat egy mechanikus hajtásrendszerrel látták el, amely megfelelő nyomatékot biztosított a tolatáshoz.
- Tengelyelrendezés: B
- Teljesítmény: 150 LE (110 kW)
- Maximális sebesség: körülbelül 60 km/h
- Hossz: 8.7 méter
- Magasság: 3.3 méter
- Tengelytáv: 4.4 méter
- Fékrendszer: Pneumatikus
Szolgálati történelem
Az Y 7100 mozdonyokat széles körben alkalmazták Franciaországban, különösen tehervonatok tolatásához és ipari területeken történő rakodási feladatokhoz. Szolgálati idejük alatt a mozdonyok kiválóan teljesítettek, megbízhatóságuk miatt hosszú ideig aktívan részt vettek a vasúti közlekedésben. A ’90-es évek során a modernizáció és a technológiai fejlődés következtében egyre kevesebb ilyen mozdony maradt szolgálatban, végül a legtöbbet kivonták a forgalomból.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
Számos Y 7100 mozdonyt megőriztek és múzeumokban állítottak ki, ahol a vasúti technológia történetét mutatják be. Franciaországban több vasúti múzeum is büszkélkedhet ilyen mozdonyokkal, amelyekkel a látogatók közelebbről ismerkedhetnek meg.
Érdekességek és kulturális hatás
Bár az Y 7100 sorozat nem szerzett különösebb hírnevet a nagyközönség körében, a vasúti rajongói közösségekben népszerű modell lett. Számos modellgyártó cég készített méretarányos replikákat, amelyek a vasúti modellezők körében keresettek. Az egyszerű dizájn és a jellegzetes forma miatt sok vasúttörténeti kiállításon is megjelent.
Műszaki adatlap
Járműtípus | Dízelmozdony |
Meghajtás | Dízel |
Korszak | 1946–1969 – Dízelkorszak |