SNCF Class Y 8000 dízelmozdony

Az SNCF Class Y 8000 dízelmozdony kompakt kialakításával és megbízható teljesítményével a francia ipari vasutak egyik alapvető járművévé vált a 20. század végén.

Történeti háttér és gyártás

Az SNCF Class Y 8000 dízelmozdonyt a franciaországi vasúthálózat egyedi igényeinek kielégítésére fejlesztették ki. Az első példányok 1977-ben kerültek gyártásra, a mozdonyokat az SNCF igényeihez igazodva a franciaországi Brissonneau et Lotz társaság építette. Az Y 8000-es sorozat célja a manőverezési feladatok ellátása volt, beleértve a tolatómozdonyként való működést is. A megrendelés kizárólag az SNCF-től érkezett, és a gyártási időszak egészen 1989-ig tartott. Összesen 525 darabot készítettek ezen a típusból.

Technikai jellemzők

Az SNCF Class Y 8000 dízelmozdony dízel meghajtású, mely egy 6 hengeres Poyaud 6PA6LZS típusú motorral van felszerelve. A maximális teljesítménye 300 kW (400 LE), ami lehetővé teszi a 60 km/h sebesség elérését. Az Y 8000 tengelyelrendezése B, azaz két hajtott tengellyel rendelkezik. A mozdony hossza 9,66 méter, magassága pedig 3,50 méter. A jármű tömege körülbelül 30 tonna. A fékrendszere légfékes, és a mozdony hidraulikus hajtású, mely hatékony működést biztosít a tolatási feladatok során.

Szolgálati történelem

Az SNCF Class Y 8000 sorozatot elsősorban Franciaországban használták, különösen a vasúti csomópontok és ipari területek környékén. Fő szerepe a tolatási és kisebb áruszállítási feladatok ellátása volt. Az idő előrehaladtával a flotta több tagját modernizálták, hogy továbbra is hatékonyan tudják kiszolgálni az igényeket. Jelenleg is találhatók még üzemelő példányok, de néhányat már kivontak a forgalomból és eladtak vagy selejteztek.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

Jelenlegi információk szerint az SNCF Class Y 8000 mozdonyokból egyes példányok még aktív szolgálatban vannak, de megőrzött, múzeumi kiállításként működő példányokról nincs pontos adat. Érdemes követni a francia vasúttörténeti múzeumok fejleményeit, ahol esetlegesen bemutatásra kerülhetnek, ha kivonásra kerülnek a mindennapi forgalomból.

Műszaki adatlap

Járműtípus Dízelmozdony
Meghajtás Dízel
Korszak 1970–1999 – Modern járművek
Motor típusa Poyaud 6PA6LZS
Teljesítmény 300 kW (400 LE)
Maximális sebesség 60 km/h
Tengelyelrendezés B
Hossz 9,66 méter
Magasság 3,50 méter
Tömeg 30 tonna
Fékrendszer Légfék

Hivatkozások

Képek

Források: Wikipédia, Google