Történeti háttér és gyártás
A Soo Line 2713 gőzmozdonya a 20. század elején, 1911-ben készült. Ez a mozdony a Minneapolis, St. Paul and Sault Ste. Marie Railway, ismertebb nevén a Soo Line számára készült. A Soo Line vasúttársaság célja az volt, hogy hatékony és megbízható szállítást biztosítson hosszabb távolságokon, így az 1910-es évek elején a gőzmozdonyok fejlesztése és gyártása kulcsfontosságú volt számukra.
A gőzmozdonyokat a Chicago, Milwaukee, St. Paul and Pacific Railroad társaság gyártotta, amely akkoriban az Egyesült Államok egyik vezető vasúti gyártója volt. A Soo Line 2713 egyike volt a társaság által beszerzett több tucat gőzmozdonynak, amelyek a vasúti hálózat bővítését szolgálták az Egyesült Államok középnyugati régiójában.
Technikai jellemzők
A Soo Line 2713 gőzmozdonya egy 4-6-2 tengelyelrendezésű mozdony, amelyet gőz hajtott. Ez az elrendezés azt jelenti, hogy négy vezető tengely, hat hajtótengely és két kormánytengely található alatta. Az ilyen típusú mozdonyokat gyakran „Pacific” típusnak nevezik, ami a tengelyelrendezés miatt alakult ki.
A mozdony teljesítménye és sebessége ideális volt a hosszabb távolságú személy- és teherforgalomra. Bár pontos adatokat a sebességről és a teljesítményről nem állnak rendelkezésre, a hasonló típusú gőzmozdonyok jellemzően 100 km/h-s sebesség elérésére is képesek voltak.
Szolgálati történelem
A Soo Line 2713 főként az Egyesült Államok középnyugati régiójában szolgált. A mozdony jelentős szerepet játszott mind a személy-, mind a teherszállításban, hozzájárulva a régió gazdasági fejlődéséhez. Az 1950-es évek közepéig szolgált aktívan, amikor a dízelmozdonyok megjelenése miatt végül kivonták a forgalomból. Az 1950-es évek közepén történt kivonása után a 2713-as mozdonyt tartalékba helyezték, majd múzeumi célokra ajánlották fel.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
Jó hír a vasútbarátok számára, hogy a Soo Line 2713 megmaradt példánya ma is megtekinthető. A Wisconsin állambeli Stevens Point városában található, ahol parkosított környezetben kiállították. Bár már nem működőképes, a mozdony állandó múzeumi darabként szolgál, és fontos kulturális emlék a régió számára.
Érdekességek és kulturális hatás
A Soo Line 2713, mint sok más klasszikus gőzmozdony, a vasúti rajongók körében népszerű modellvasúti téma. A mozdony méretarányos modelljei számos gyűjtő kollekciójában megtalálhatók, és gyakran szerepelnek vasúti kiállításokon. Bár a mozdony nem kapott különösebb becenevet vagy köznyelvi elnevezést, a rajongói kultúrában fontos szerepet tölt be mint a gőzmozdonyok klasszikus példája.
Műszaki adatlap
Járműtípus | Gőzmozdony |
Meghajtás | Gőz |
Korszak | 1900–1929 – Dízel kísérletek |
Hivatkozások
Részletek a Soo Line 2713 gőzmozdonyról
Képek
Források: Wikipédia, Google