South African Class 10B 4-6-2 gőzmozdony

A South African Class 10B 4-6-2 gőzmozdony az 1910-es évek innovációja, amely jelentős szerepet játszott Dél-Afrika vasúti történetében, kombinálva a hatékonyságot és a megbízhatóságot a személyszállításban.

Történeti háttér és gyártás

A South African Class 10B 4-6-2 gőzmozdony egy jelentős vasúti fejlesztés volt a 20. század elején, amelyet az akkoriban új technológiák és növekvő közlekedési igények hívtak életre. Az első egységet 1910-ben gyártották, hogy kielégítse a South African Railways (SAR) növekvő szükségleteit. A mozdonyokat a Baldwin Locomotive Works vállalat építette az Egyesült Államokban. A gyártás célja az volt, hogy az egyre növekvő forgalmat hatékonyabban kezeljék, különösen a személyszállítás terén, a dél-afrikai vasútvonalakon.

A Class 10B mozdonyok a korábbi Class 10 típus továbbfejlesztett változatai voltak, és sikeresen teljesítették a szállítási feladatokat, aminek eredményeként több egység is készült belőlük.

Technikai jellemzők

A South African Class 10B 4-6-2 gőzmozdony egy Pacific típusú hajtásrendszerrel rendelkezett, amelyet jellemzően személyszállító vonatokhoz használtak. A 4-6-2 tengelyelrendezés azt jelentette, hogy a mozdony négy futó-, hat hajtó- és két hátsó tengellyel rendelkezett, ami stabilitást és gyorsaságot biztosított a nagy sebességű utazások során.

Műszaki jellemzők:

Hajtásrendszer: Gőz
Maximális sebesség: Az adatok alapján a mozdonyok jelentős sebességre voltak képesek, bár pontos számadatok nem állnak rendelkezésre.
Teljesítmény: Kiemelkedő volt a személyszállításban, de konkrét teljesítményadatok nem ismertek.
Méretek: Bár nem állnak rendelkezésre a pontos méretek, a 4-6-2 elrendezés jellemzően robusztus szerkezetet eredményezett.

Szolgálati történelem

A South African Class 10B mozdonyokat Dél-Afrikában használták, különösen a fővonali személyszállítási feladatokhoz. A mozdonyok megbízhatónak bizonyultak a hosszú távú szállítások során. A szolgálatból való kivonásuk pontos időpontja nem ismert, de a gőzmozdonyok általában a 20. század közepére szorultak háttérbe a modernebb dízel- és elektromos mozdonyok megjelenése miatt.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

Jelenlegi információk alapján nincs megerősített adat a South African Class 10B gőzmozdony megőrzött példányairól vagy múzeumi kiállításáról. A mozdonyok többsége vélhetően a selejtezés során megsemmisült vagy újrahasznosításra került.

Érdekességek és kulturális hatás

A South African Class 10B 4-6-2 gőzmozdonyok a maguk idejében modern és hatékony megoldást kínáltak a vasúti közlekedésben Dél-Afrikában. Bár közvetlen kulturális hatásuk vagy modellvasúti megjelenésük adatot nem találtam, a 4-6-2 elrendezés, mint „Pacific” kialakítás, széles körben elterjedt a vasúti technológia történetében, és világszerte népszerű a vasútmodellezők körében.

Műszaki adatlap

Járműtípus Gőzmozdony
Meghajtás Gőz
Korszak 1900–1929 – Dízel kísérletek
Tengelyelrendezés 4-6-2

Hivatkozások

Wikipedia: South African Class 10B 4-6-2

Képek

Források: Wikipédia, Google