South African Class 10C 4-6-2 gőzmozdony

A South African Class 10C 4-6-2 gőzmozdony a 20. század elején meghatározó szerepet játszott Dél-Afrikában, ahol robusztus kialakítása és megbízhatósága miatt vált népszerűvé a vasúti közlekedésben.

Történeti háttér és gyártás

A South African Class 10C 4-6-2 gőzmozdonyokat 1910-ben gyártották, hogy kielégítsék a Dél-Afrikai Vasúttársaság növekvő igényeit. A mozdonyokat a North British Locomotive Company készítette, és elsősorban a személyszállító vonatok gyors és hatékony közlekedtetésére tervezték. A gyártás célja a vasúti infrastruktúra fejlesztése és a közlekedési kapacitás növelése volt. A gyártási helyszín a skót Glasgow, és az időszak alatt több tucat mozdony készült el ebből a típusból.

Technikai jellemzők

A Class 10C gőzmozdonyok 4-6-2 tengelyelrendezéssel rendelkeztek, ami azt jelenti, hogy négy vezetőtengely, hat hajtott tengely és kettő utótengely található rajtuk. Ezek a járművek gőzhajtással működtek, mely lehetővé tette a nagy sebességű személyszállítást. A mozdonyok maximális sebessége elérhette az 90 km/h-t, és tervezésük a hatékonyságot és a megbízhatóságot helyezte előtérbe. Bár pontos méretek és további adatok nem állnak rendelkezésre, a gőzmozdonyok tipikus jellemzői, mint például a hosszúság és súly, valószínűleg az akkori szabványokat követték.

Szolgálati történelem

A South African Class 10C mozdonyokat széles körben használták Dél-Afrikában, és jelentős szerepet játszottak a vasúti közlekedés fejlesztésében. Elsősorban személyszállító vonatok élén közlekedtek, bár bizonyos esetekben teherfuvarozásra is alkalmazták őket. A mozdonyok szolgálatban töltött éveik során több modernizáción estek át, hogy megfeleljenek a folyamatosan változó technológiai és közlekedési igényeknek. Pontos kivonási dátumok nem állnak rendelkezésre, de a gőzmozdonyok visszaszorulása a dízel és elektromos mozdonyok megjelenésével valószínűleg a 20. század közepére tehető.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

Nem található konkrét információ arról, hogy léteznek-e megőrzött példányok a South African Class 10C mozdonyokból, vagy hogy ezek esetleg kiállításra kerültek volna múzeumokban. Mint a korszak számos más járműve, a többségük valószínűleg selejtezésre került.

Érdekességek és kulturális hatás

Az ilyen típusú gőzmozdonyok fontos szerepet játszottak a dél-afrikai vasúti közlekedés fejlődésében, de különösebb kulturális hatásról vagy széles körű ismertségről nincs információ. A modellvasúti körökben és a vasúttörténet iránt érdeklődők körében azonban továbbra is érdeklődést kelthetnek.

Műszaki adatlap

Járműtípus Gőzmozdony
Meghajtás Gőz
Korszak 1900–1929 – Dízel kísérletek

Hivatkozások

South African Class 10C 4-6-2 – Wikipédia

Képek

Források: Wikipédia, Google