Történeti háttér és gyártás
A South African Class 10D 4-6-2 mozdony 1910-ben készült el, és a Dél-Afrikai Vasút számára fejlesztették ki, hogy megfeleljen az ország növekvő igényeinek. A mozdonyokat a North British Locomotive Company gyártotta, akik Glasgow-ban végezték a gyártást. Összesen 30 példány készült ebből a típusból.
Technikai jellemzők
A South African Class 10D egy 4-6-2 tengelyelrendezésű gőzmozdony, amely kifejezetten a nagy sebességű személyszállításra lett tervezve. A mozdony megbízható gőzhajtását egy nagyméretű kazán biztosította, amely jelentős teljesítmény leadására volt képes. A maximális sebességük elérte a 95 km/h-t. A mozdonyok méretei közé tartozott a hosszú tengelytáv és a magas kazán, melyek a stabil és gyors utazást biztosították.
Szolgálati történelem
A mozdonyokat a Dél-Afrikai Vasút alkalmazta. Különösen a Johannesburg és Cape Town közötti vonalakon közlekedtek, ahol gyors és kényelmes utazást biztosítottak. Szolgálatukat egészen az 1970-es évekig folytatták, amikor már elavultnak számítottak a modern dízel- és villanymozdonyok mellett. Több mozdonyt ekkor selejteztek, és néhányat múzeumokban helyeztek el.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
Jelenleg néhány South African Class 10D mozdony megmaradt, és múzeumokban tekinthetők meg. Ezek közül néhány nosztalgiavonatokon is közlekedik, megőrizve ezzel a gőzmozdonyok történeti jelentőségét és élményét a látogatók számára.
Érdekességek és kulturális hatás
A South African Class 10D mozdonyok nemcsak a vasúti közlekedés szerelmeseinek körében népszerűek, de modellezők számára is vonzóak. Számos modellvasúti gyártó készített méretarányos verziókat, így lehetővé téve a rajongók számára, hogy otthon is élvezhessék a klasszikus gőzmozdonyok bűvöletét.
Műszaki adatlap
Járműtípus | Gőzmozdony |
Meghajtás | Gőz |
Korszak | 1900–1929 – Dízel kísérletek |
Hivatkozások
https://en.wikipedia.org/wiki/South_African_Class_10D_4-6-2
Képek
Források: Wikipédia, Google