South African Class 14A 4-8-2 gőzmozdony

A South African Class 14A 4-8-2 gőzmozdony a 20. század elején lépett szolgálatba, és kulcsszerepet játszott Dél-Afrika vasúti hálózatának fejlődésében, kiváló teljesítményével és tartósságával.

Történeti háttér és gyártás

A South African Class 14A 4-8-2 gőzmozdonyt 1914-ben fejlesztették ki a dél-afrikai vasutak számára. A gőzmozdonyok tervezésével és gyártásával a North British Locomotive Company foglalkozott, amely Glasgow-ban, Skóciában működött. A Class 14A kifejlesztése annak érdekében történt, hogy megfeleljen Dél-Afrika vasútjainak növekvő teher- és személyszállítási igényeinek, főleg a hegyes-dombos területeken. Összesen 20 darab készült ebből a típusból.

Technikai jellemzők

A South African Class 14A 4-8-2 gőzmozdony egy gőzmeghajtású gépezet, amelyet 4-8-2-es tengelyelrendezéssel szereltek fel. Ez a kialakítás három különböző keréktípust jelent: négy vezető kerék elöl, nyolc hajtókerék középen, és két kereket hátul, amelyek a mozdony stabilitását szolgálják. Bár a pontos műszaki adatok, mint például teljesítmény vagy maximális sebesség, nem részletezettek, a mozdonyokat főként teher- és személyvonatok vontatására használták.

Szolgálati történelem

A South African Class 14A mozdonyokat a dél-afrikai vasutak (South African Railways, SAR) használták hosszú évekig. Főleg a nehéz tehervonatok és a nehéz terepviszonyok leküzdésére alkalmazták őket az ország különböző régióiban. Idővel azonban a mozdonyok fokozatosan kivonásra kerültek a szolgálatból, mivel az újabb és hatékonyabb dízel- és elektromos mozdonyok vették át a helyüket.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

Jelenleg nincsenek pontos információk arról, hogy bármely Class 14A mozdony fennmaradt volna múzeumi vagy egyéb kiállítási darabként. A vasúttörténeti múzeumok és gyűjtők számára a megőrzése nehézséget jelenthetett a korlátozott darabszám és az időjárási viszonyok miatt.

Érdekességek és kulturális hatás

Bár a South African Class 14A 4-8-2 mozdonyok nem váltak közismert kulturális jelképekké, mint néhány más ikonikus vasúti jármű, a rajongói közösségek és modellvasút-gyártók számára mégis különleges érdeklődést jelenthet. A klasszikus 4-8-2-es tengelyelrendezés miatt a modellépítők gyakran választják ezt a típust a dél-afrikai vasúti történetek megjelenítésekor.

Műszaki adatlap

Járműtípus Gőzmozdony
Meghajtás Gőz
Korszak 1900–1929 – Dízel kísérletek

Hivatkozások

https://en.wikipedia.org/wiki/South_African_Class_14A_4-8-2

Képek

Források: Wikipédia, Google